torsdag 7. oktober 2021

Høstfarger på Holleia

 høstfarger holleia leonberger golden retriever flat coated retriever

Tessy, Hailey og Bella satte stor pris på tur i skauen uten bånd.

høstfarger holleia

Når det har regnet en hel dag og halve den neste, da må man ut på tur etter jobb. Ja for resten av uka er det spådd mer regn fra morgen til kveld. Med mye regn er det lettere uvisst hvor lenge høstfargene holder, så da må man dokumentere de som er. 

høstfarger holleia

Jeg skulle bare en liten runde opp i skauen, så jeg foret hunder og stakk til skogs. Tenkte jeg skulle lage middag når jeg kom ned igjen. Akkurat det angret jeg litt på etterhvert, for det ble toogenhalvtime før vi var nede igjen. Jeg hadde tatt med meg fotoapparat, men ikke telefon eller klokka mi. Det skulle jeg også angre på etter hvert. 

høstfarger holleia

Selv i kjente omgivelser så ble brått stien borte og skauleis en ettermiddag når sola er på vei ned, tja det er ikke akkurat en ideell løsning. Men jeg fant da en sti som førte til en vei før sola var nede. 

høstfarger holleia

For om noe hadde skjedd så hadde jeg vel sliti litt. Ingen som visste at jeg hadde gått dit på tur, utenfor sti og på litt vide vidder. God og svett på vei oppover, så om natta hadde jeg vel frysi ihjel om jeg hadde villet eller ei.

høstfarger holleia

Jeg har fremdeles denne filosofien om at det ikke er så lurt å si hvor en går tur, for om det skjer noe og jeg har funnet en annen retning å gå tur. Ja så vil de jo leite etter meg på feil sted. 

høstfarger holleia

Godt fornøyd med en haug av bildene jeg tok på turen.

høstfarger holleia

Det er jo bare å nyte høsten.

høstfarger holleia

Og ikke minst nyter jeg den nye linsa mi. Ja den er jo ikke så ny lenger, men så er jeg godt fornøyd hver gang jeg tømmer minnebrikka for å sjekke resultatet.

høstfarger holleia

Planen var en enkel tur på veien et stykke oppover Holleia. Men for å være ærlig så tror jeg vel at ankelen min ikke bli helt god før det er vinter og snø så en ikke kan gå skauleis lenger.

høstfarger holleia

Kan vel trygt si de driver med langtidsplanlegging når de tekker til veden før den i det heletatt er delt opp.

høstfarger holleia

Det er litt sånn når det er godt på tur, da skal man bare gå litt til. 

høstfarger holleia

På Tolvputt var putten nesten borte, nå var mesteparten blitt til myr.

høstfarger holleia

Jeg hadde tenkt å gå hjem etter det, men så hadde de hogget masse skau siden sist jeg var der. Så tenkte jeg at jeg skulle stikke opp der for å se om det var blitt litt utsikt der.

høstfarger holleia

Jentene ville fortsette, men etter hvert så ble liksom stien borte, Jeg har jo gått der mange ganger tidligere, men det har tydeligvis ikke vært mye trafikk her tidligere i år.

høstfarger holleia

Men når en er kjent i området så er det bare å legge i vei i riktig retning.

høstfarger holleia leonberger golden retriever

Poenget med turen var høstbilder, så da var det bare å knipse løs. Finne den beste veien hjem som ikke er for bratt eller for tett.

høstfarger holleia leonberger golden retriever

Det var merkbart at det hadde regnet siste døgnet, så jeg var våt fra knærne og ned.

høstfarger holleia

Litt som toppen av verden

høstfarger holleia rotvelt

På ei myr kom vi over ei gedigen rotvelta furu

høstfarger holleia leonberger golden retriever

Siden jeg ikke hadde med noen fyrstikkeske... ja det er jo det som er vanlig å legge ved siden av ting en tar bilde av...?

høstfarger holleia

Mye bær fortsatt så langt unna der folk vanligvis ferdes.

høstfarger holleia golden retriever

Hailey nyter tilværelsen på tur, håper ikke snøen kommer tidlig i år

høstfarger holleia

Så dumpet vi inn på kjente trakter og var hjemme igjen før det ble mørkt.

høstfarger holleia

Nyt høsten!


3 kommentarer:

  1. Så flotte høstfarger du har fanget! De er litt annerledes i år pga. tørken, men fine er de uansett. Linsen din får kjørt seg ja, og flotte bilder med den.

    SvarSlett
  2. Fina höstbilder. Jag hoppas att löven håller sig kvar i träden lite till för jag känner inte att jag är färdig med höstfärger ännu. Kanske borde du alltid se till att ha mobilen med dig på dina turer :D Jag brukar tänka att det är tryggt att ha med den i fall jag klantar mig och stukar eller bryter en fot eller ett ben. Det händer lite då och då att jag snubblar på en rot eller sten.

    SvarSlett
  3. Vacker färg hos blåbärsriset! Att täcka en hög timmer så känns bara väldigt konstigt men kanske känns det bra för timmerägaren :) Telefonen är bra att få med. Jag har aktiverat en app får larmnumret här i Sverige och då kan man lokalisera mig från 112 även om telefonen är avstängd.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...