fredag 22. oktober 2021

Fem en fredag #42Kultur


Da var det frædda'n igjen og ei ny uke er over. Tiden går utrolig raskt og det er bare å henge med. Snøen som kom har gått igjen, og der er blitt lovet litt sol i helga. Blir nok noen turer både med og uten fotoapparatet da regner jeg med. 


Det er Fem en fredag med Elisa Matilda, i dag. Om du går inn på hennes side så kan du se flere som er med på dette her, kanskje det frister deg også? Det er fem spørsmål om deg og livet ditt som du noen ganger må tenke litt over før du svarer. Da er det bare å slå seg løs på dagens spørsmål...


Var går du helst för att se konst?
Jeg går ikke for å se kunst, men det hender jeg oppsøker Vigelandsparken i Oslo for å ta bilder av alle skulpturene. Jeg har også vært i Ekebergparken for å se på skulpturene der. Det har kanskje noe med at skulpturer er bedre egnet til å bli tatt bilder av enn annen kunst på en måte.


Vad såg du senast på bio?
Forrige uke var jeg på kino og så biografien til Aksel Lund Svindal. Det var fra både oppvekst og opptreninger etter tre store skader. Høydepunkter og fjaskoer. En bra film om en stor idrettsstjerne.


Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll?
Etter en tur med hundene og middagen spist, så er jeg stort sett i badekaret med ei god bok før jeg ser litt tv. Fredagskvelder er stort sett veldig rolige. Det er godt å slappe av etter en lang arbeidsuke som man er tidlig oppe hver dag.


Vilken bok kom senast i din ägo?
Kastanjemannen, av Søren Sveistrup, som "alle" har sett som serie på Netflix. Jeg har ikke det, da jeg ikke har så sans for danske tv-serier. Jeg har lest noen kapitler, men er ikke blitt helt oppslukt ennå. Har en liten misstanke om at dette blir en bok jeg må slite meg gjennom. Det er sjelden jeg liker det "de store" forfatterne skriver. Jeg har sliti meg gjennom to bøker av Jon Nesbø som alle liker, nei de var ikke bra.


Vem ser du gärna på scen?
Komedier og stand up show. Det siste jeg så på var i september. Dr. Bergsland uten grenser. Jeg skal på konsert i kveld med De nordiske Tenorer. I fjor var jeg på julekonsert med dem, men i år blir det vanlig konsert. De har et sinnssykt bredt repertoar med alt fra italiensk opera til Elvis liksom. I november skal jeg på standupshow til Nils-Ingar Odne, Da var det oss da. Jeg har stort sett en ting eller to i måneden. Jeg liker å ha noe å se fram til. I november skal jeg også på kirkekonsert med Cash Commitment. Det er bare å glede seg resten av året.


Så gjenstår det bare å ønske god aktiv helg med mange planer og impulser. Jeg har i hovedtrekk planene klare både for i kveld og for resten av helga. Blir været bra blir det mange nye bilder utover i uka i det minste. Noen forsøk på fullmånebilder har det blitt, men de ligger fremdeles på kamera. Det er ikke PC som har fristet mest når jeg har kommet hjem fra jobb denne uka.

13 kommentarer:

  1. Det er vel med bøker som med mye annet, nemlig at vi liker forskjellige bøker. Det er jammen meg bra at vi alle er litt forskjellige, for ellers hadde verden vært utrolig kjedelig.

    SvarSlett
  2. besökte Vigelandsparken i Oslo 1968 med min far, inte igår precis...

    SvarSlett
  3. Vigelandsparken är helt fantastisk. Det är många år sedan jag var där, men jag glömmer det inte. Ha en skön helg!

    SvarSlett
  4. Vigelandsparken har jag varit i, och det var fantastiskt! Att mysa hemma efter en hel arbetsvecka är det det bästa man kan göra. Ha det gott!

    SvarSlett
  5. Jag håller helt med dig, det är allra skönast att ta det lugnt hemma på fredagskvällen efter arbetsveckans slut. Även här blir det först en promenad med hunden innan soffan.

    SvarSlett
  6. Det är en otrolig tur att inte alla gillar samma böcker eller filmer eller TV-serier eller..... Nesbö gillar jag högt!
    KRAM & SKÖN HELG/Susie

    SvarSlett
  7. var inte så förtjust i Kastanjemannen på Netflix heller. skönt att koppla av efter arbetsveckan

    SvarSlett
  8. Vigelandsparken är verkligen fin och en stund i badkaret en ren (jaja) njutning!

    SvarSlett
  9. Jag har inte varit på konsert sedan 80-talet, det är för trångt för att jag ska trivas. Filmen om Svindal skulle jag gärna se, gillar honom! Jag har inte sett Kastanjemannen men min dotter sa att serien var fantastiskt bra! Trevlig helg

    SvarSlett
  10. Här är vi rätt lika faktiskt. Kastanjemannen har jag läst, men inte sett som film. Boken var ju kanoooon. Inte omöjligt att du hittar även mig i badkaret efter att jag stängt av tvn;-)
    Aksel Lund Svindal minns jag mycket väl. Norsk Tv var snabb med att göra en film av hans liv.

    SvarSlett
  11. Ja, i år blir det säkert någon julkonsert, det ska bli så kul!

    SvarSlett
  12. Badkar med en god bok låter riktigt fint - även om jag själv aldrig har fått till det där med att läsa i badet. Det LÅTER bra i alla fall :)

    SvarSlett
  13. En stund i badkar med en bok - så jag saknar det. Men har bara dusch o där läser man inte en bok :)
    Ha en fin helg.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...