torsdag 28. oktober 2021

Linjevollen rundt

tyttebær stokk

 Lørdag, knallvær, høsten nærmer seg vinter og det er bare en ting å gjøre: Ut på tur i nabolaget da det blås litt mye på fjellet, til at det skulle friste.

Gardhammarmarka

Når det er fint vær, da må man liksom ut på tur. Med både hunder og fotoapparatet. Når jeg gikk hjemmefra var jeg ikke helt sikker på hvor jeg egentlig skulle ta veien, men det ble rundt Linjevollen. En runde på 12 kilometer.

linjevollen Gardhammarmarka

Ikke flatt, men heller ikke de helt store opp og ned bakkene som man kan møte på til skogs.

Gardhammarmarka

Vi la i vei innover i skauen og passerte turens nest siste gårdsplass før det bare var de dype skoger som bredte seg ut foran oss den nærmeste mila omtrent Tessy, Bela og Hailey har ikke vært oppover her siste året tror jeg, ikke jeg heller for den saks skyld.

tømmerlunne

Jeg har sett det hjemmefra at de har hogget tømmer i flere dager, men at det var så mye trodde jeg ikke. Det ser ikke ut til at de er ferdige heller, for i går kveld så jeg fortsatt lys der de holdt på.

andtjern

Godt lastebæreren ikke hadde kjørt langt på veien, for der var det rimelig klinete ved tømmerlunden. Veien innover var tørr og fin, så det var bare å legge i vei forbi Andtjern.

andtjern

Tjern og tjern, ja om man legger godviljen til så kan det jo hende at det var tjern en gang i tiden

jakttårn

Lettere usikker på om de har fått den elgen de skal, men jakttårnet var ikke i bruk i alle fall.

skautur

Det er ikke helt flatt innover, men litt motbakke må man ha så man får opp pulsen og blir litt svett på ryggen.

leonberger golden retriever flat coated retriever

Det blei ei lita samling i mosen, Bella, Hailey og Tessy koser seg i sola.

linjevollen

Linjevollen ligger der uten nabohytter i flere kilometers omkrets.

snødekket vei flat coated retriever

Om du kommer vår eller høst så ligger det alltid snø eller is på dette strekket.

gardhammarmarka

Godt og varmt i sola siden vinden ikke fikk særlig tak.

gardhammarmarka

Så er det bare å følge veien videre til neste veikryss. Det er en mengde veier der, og noen bare stopper brått opp. Om du ikke er kjent er det raskt å ta en vei feil så du ikke kommer tilbake dit du har tenkt

gardhammarmarka

Eneste ulempen på denne runden er det totale fraværet av utsikt.

gardhammarmarka

Ja om du ikke regner dette som utsikt? Her er vel eneste stedet du kan se noen meter rundt deg.

strømmaster

Jeg fant ut at jeg skulle gå innom en gammel fraflyttet husmannsplass. Jeg har bare sett veien dit tidligere, men når jeg kom bort litt lenger bort enn jeg pleier, så var jeg rett ved stien som førte ned til Bråtan

bråtan

Husmannsplassen var i mye dårligere forfatning enn jeg hadde regnet med. Først trodde jeg det var folk der, men når jeg kom nærmere så så jeg at bilen var avskiltet der den sto på tunet

bråtan

Under her hadde sauene koset seg i sommer.

bråtan

Mange av yttervinduene sto åpne, men innervinduene var lukket.

husmannsplass

Synd det ikke er holdt i orden, for selve steder jeg forholdsvis fint.

husmannsplass

Do og fjøsbu

husmannsplass bråtan

Tidligere lå den inne i skauen, men for noen år siden hogg de ned mye skau i hele området.

bilvrak

Brua hadde sagt takk for seg siden forrige avskiltede bil hadde blitt kjørt over, så denne kom ikke helt til gårdsplassen.

Nedre hovland

Nedre Håvland er i litt bedre stand, det er også et lite småbruk som har dukket opp fra skauen etter at det ble hogget her.

skgsbilvei

Når vi nærmet oss bebyggelse igjen havnet de i bånd.

gardhammarsaga

Vi passerte et gammelt sagbruk, Gardhammarsaga, der pleier jeg å gå rett forbi, men på lørdag gikk jeg en liten runde innom.

gardhammarsaga

Da jeg var liten husker jeg at det var full drift her. Det lå to store hauger med fis bak saga, som var kjempehøye

gardhammarsaga

Hva som var i hvilke bygg husker jeg ikke, men det var mange mann som jobbet der i sin tid. Skal jeg tippe så er det nok en 40 år siden det var drift der.

gardhammarsaga

Dette er det som er igjen av de store flishaugene i dag.

gardhammarsaga

Kan vel ikke akkurat si at det anbefales å sjekke ut hva som finnes inne i bygningene lenger.

gardhammarsaga

Ikke mye som er helt lenger.

gardhammarsaga

Litt rart at de ikke blir pålagt å rive bygningene i og med at støttepillarene har gitt opp håpet om å holde seg oppreist.

gardhammarsaga

Storfe og sauer skal vel ha litt ly når de går å beiter i nærområdet om sommeren.

gardhammarsaga

I høyre enden av bygget mener jeg at sakbrukssjefen hadde sitt kontor.

Johnsrud

Takk for at du slo følge på runden min...




13 kommentarer:

  1. Det så nesten skummelt ut med de gamle forlatte fabrikkbygningene. Noen burde jo ha tatt ansvaret å rydde opp etter seg? Sånn er det mange steder, og det er mangel på ansvar.

    SvarSlett
  2. Thanks for this great and wonderful autumn and winterwalk. It's a really great landscape that you show us.
    My favourite photo is the first picture,
    greetings
    Kirsi

    SvarSlett
  3. I love to explore things from the past that have been abandoned. I would have enjoyed this walk very much. Beautiful.

    Our Angel Little Bit was a flat coated retriever. Best pup ever.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous day, Lillian. Scritches all around. ♥

    SvarSlett
  4. Det var inte mycket till utsikt om man jämför med alla storslagna vyer från fjällen men lite fint var det i alla fall :D En fin runda att gå och torra, fina vägar. Det är synd att byggnaderna får stå och förfalla. Det kanske inte är troligt att barn hittar dit men jag kan tänka mig att de skulle gilla att klättra omkring i de lite farliga miljöerna. Jag skulle i alla fall ha varit frestad när jag var barn. Vi får väl hoppas att inget rasar över de får som kanske hittar dit.

    SvarSlett
  5. Eine interessante Landschaft hast du uns gezeigt.
    Du hast eine sehr schöne Wanderung gemacht, die sicher auch sehr anstrengend war.
    Der Herbst ist schon sehr voran geschritten....sogar Schnee kannst du uns schon zeigen. Danke für die schöne Fotoserie.
    LG. Karin M.

    SvarSlett
  6. First I must say your dogs look so huggable and lovely. Second you were really walking out in the country - like the photos!

    SvarSlett
  7. Wow, what beautiful images from your walking! Beautiful and interesting places
    you showed us. And the snow was very surprising, remembering that winter is coming!
    Thank you for sharing them with us.
    Have a fabulous weekend!

    SvarSlett
  8. What beautiful dogs you have! Love your shot of the three of them, Bella, Hailey and Tessy enjoying themselves in the sun.

    SvarSlett
  9. I enjoyed the walk in your beautiful countryside.
    Your doggies are just beautiful!
    Enjoy the weekend...

    SvarSlett
  10. ...many of these images can be found in our Adirondack Mountains. I see trucks full of logs going to the mills. Thanks for taking me along on the tour. I hope that we can do it again.

    SvarSlett
  11. I absolutely enjoyed this delightful walk with you in your neck of the woods.

    Everything looks so different than what you see in my corner of the world.

    Love the photos.

    SvarSlett
  12. It was wonderful taking this virtual walk with you and your furry friends. Looks like most of the barns and mill have been abandoned. This is a beautiful quiet place, far from noise and pollution. Have a wonderful weekend.

    SvarSlett
  13. I'm glad you shared your travels with us. Your photos tell a great story of your walk.

    Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...