tirsdag 5. mars 2024

Vargas første bytur

 hensmoen

Det er virkelig oppløftende å se sprekk i skyene når man kommer på jobb mandag morgen. Etter ei helg som ble borte i dårlig vær. Greit å ha besøk så helga forsvant i kos, men nå er det sol som gjelder utover. 

hvit gjeterhund

Etter jobb i går måtte jeg fylle bensin, så da fant jeg ut at jeg skulle ta en liten runde i byen med Varga. Nå er hun trygg hjemme og hun er trygg på jobb. Hun sover når vi kjører bil, så nå trenger hun å utvide trygghetszonen sin litt.

hønefoss

Jeg parkerte ved gamle meieriet, der er det gratis parkering og en liten snartur ned til sentrum. 

hønefoss

Det ble ikke så mange solglimtene, men bare det ikke regner er jeg glad. Da fungerer jeg på tur.

hvit gjeterhund

Hun fant mye å snuse på og mesteparten av fortauene var helt isfrie.

hønefoss

Gågata ned på torget og vi møtte på første dama som ville hilse. Jeg bor ikke så sentralt, så jeg lar alltid andre få hilse på mine hunder. Valper har godt av å bli trygg på fremmede folk om en har tenkt å holde på med utstilling. Utstilling handler stort sett om kontakt med fremmede som skal ta på dem, sitte centimeter unna andre folk og dyr gjennom en dag.

hvit gjeterhund

Det var en barnehage som holdt på ved lekeapparatene på torget. De var kjempespennende der de hoppet rundt i gule vester.

hvit gjeterhund

Nå er det snart på tide å starte treningen på stå. Ikke bare stå, men faktisk stå pent.

hvit gjeterhund

Det var mye biltrafikk gjennom byen, for det var mange som slutter på jobb i firetiden. Hun brydde seg ikke om bilene etter hvert, men i starten var det mye titting over skuldra.

hvit gjeterhund

Jeg har aldri hatt noen valp som har gått trapper opp og ned fra dag en. Jeg har grind på toppen av tappa hjemme så Sofie ikke skal rase ned. Men Varga bare smatt under om hun skulle opp eller ned.

hvit gjeterhund

I Hønefoss er det ei metalltrapp som går veldig høyt opp som jeg alltid tar med valper på når de har lært seg å gå vanlige trapper. Alt som valpen har vært jevnlig gjennom er ikke noe problem når de blir voksen. Sosialiseringen av valper handler opp at de skal bli trygge på det det kan hende de skal gjennom når de er voksne. Neste bytur skal vi parkere i parkeringshus, der kan vi kjøre heis.

hvit gjeterhund

Jeg bruker ikke godbiter på bytur, jeg bruker stemmen for å rose. Hun trenger ikke godbitmotivasjon for å komme gjennom nye ting. Hun har samme sterke hodet som det Bella har. 

hvit gjeterhund

Jeg veit om folk som ikke går denne trappa her.

hvit gjeterhund

Hun titter rundt seg på ting, snur seg mot lyder og er overivrig når noen ser på henne.

hvit gjeterhund

Det ble mye snusing, så om det var folk eller andre hunder som hadde gått der, er ikke godt å si. Men hun fulgte tydelig spor.

hvit gjeterhund

At vi gikk gjennom en kulvert enset hun knapt.

hvit gjeterhund

Jeg er vant til at hvite hunder blir skitne på bytur. Mørke hunder blir også det, men det synes ikke så godt.

hvit gjeterhund

I et bybilde er det mange store glassruter så speildivaen slår til.

hvit gjeterhund

Jeg laget en runde av det. Jeg liker runder på tur. Det er sjelden jeg går fram og tilbake på tur.

hvit gjeterhund

Det var litt mindre trafikk på vei tilbake, så da ble det litt mer snusing på veien tilbake.

hvit gjeterhund

Da vi passerte jernbanestasjonen kom det jammen grågås flygende. Så nå er våren kommet til Hønefoss.

hvit gjeterhund




11 kommentarer:

  1. Vilket äventyr för en nyfiken liten valp. Skönt att hon inte är rädd för något. Den där trappan skulle många hundar har svårt med. Men Varga hon bara luktar lite och går på :D

    SvarSlett
  2. A fun adventure. Did you check all the pee-mail? I'm sure you did.

    Have a fabulous day and week, Lillian. Scritches to all the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. Such a smart, smart puppy to learn new things so quickly. Have fun little one!

    SvarSlett
  4. Så flink hun er. Sånne "gjennomsiktige" trapper er det mange hunder som ikke liker.

    SvarSlett
  5. Hello Varga you are a beautiful princess. Happy to see snow melting and may spring soon found you. Oh I must tell you about a wonderful meet and greet I had on Saturday.
    I met Pearl a 3 year old chocolate brown Newfoundland. I've never seen a brown Newfie in person. I asked permssion to pet her. Her human dad said she would love that.
    Oh what soft fur and big gorgeous eyes. Dad and Pearl were waiting for human mom and sibling, who was having a slight meltdown...Pearl was enjoying the head scratches but alas they had to leave. Your dogs are beautiful
    Hugs Cecilia

    SvarSlett
  6. You are very, very good at training your dogs and it shows.

    She's beautiful and learning fast.

    SvarSlett
  7. What a cute doggie and apparently also intelligent ! It's not so easy to educate a puppy, but it is really necessary especially with big dogs !

    SvarSlett
  8. Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  9. Amazing, love it how you train this beautiful pup.
    I visited you via Comedy Plus: I’m Ready for Spring
    My links: 39+40. I hope you will join us and share your links with us at Wed-Sat at #WordlessWednesday (words welcome) https:// esmesalon. com / tag / wordlesswednesday/
    Linky #17, my entry 39 Now Open. See you soon

    SvarSlett
  10. I didn't know you had a new puppy. She is beautiful and learning fast. I agree with not too many treats. Animals get to expect them and become grabby.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...