tirsdag 19. mars 2024

Svanesjøen

knoppsvane

Svanedans i Vikersund fikk vi se når Tyrifjorden blir mer og mer isfri.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Varga smisket med en som passerte oss, han stoppet og koset med henne før han gikk videre. Når man er på tur med hund så kommer man i kontakt med folk man ikke kjenner.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Jeg hadde sett på nettet at det var flere som hadde vært i Vikersund og tittet på fuglelivet. Så etter jobben på torsdag dro jeg og Varga til Vikersund for å se om vi fant noen fugler. Vi ble ikke skuffet.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Vi parkerte på Rema og gikk over brua. Der var vi heldige med, for der satt det noen andre med fotoapparat og de hadde hatt med seg noe foring til dem skjønte jeg. 

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Vi gikk litt forbi dem og satte oss på en stein i vannkanten. Svanene skjønte raskt at vi ikke hadde med noen brødbiter eller annet spiselig.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Jeg telte ikke fugler, men om en tipper 100 er jeg ikke overrasket.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Jeg synes svaneungene er finere enn de voksene svanene. Nydelige gråsjateringer.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Varga var ikke spesielt interessert i fuglelivet. Hun tittet litt på dem, men snuste mest på bakken.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

 Jeg storkoser meg når jeg får ta bilder, særlig når motivet mitt poserer litt. Det gjorde fuglene i Tyrifjorden. Om det var paringsleik, eller om det var revirkamp har jeg ikke oversikt over. Men da blir det litt liv i bildene i det minste.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Kan trygt si at de bruser med fjæra

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det var ikke bare svanene som bruste med fjæra.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Jeg regnet med at fuglene forsvinner oppover fjorden når isen blir borte. Det var overraskende mye is på Tyrifjorden ennå.

grågås

Gåsa lettet og tok seg en runde

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Svanene slo seg etterhvert til ro også.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Nydelig

Silje Gildberg Hatlinghus

Fjær som fløyt på vannet og annet som leet seg på bunnen. 

Silje Gildberg Hatlinghus

Endene tok livet litt mer med ro, men var mer opptatt av å stelle fjæra.

Silje Gildberg Hatlinghus

Det er bare å nyte når svanene byr opp til dans

knoppsvane

Skjønner godt at de lager en ballett som minner om svanenes dans

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det er en regelrett oppvisning de holder på med, kan man kalle dette her en fugl i hånden?

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Skulle vært fotograf jeg

vikersund tyrifjorden svaner gjess hvit gjeterhund

Hun blir litt og litt modigere i vann, så når det blir badevann så kan det bli svømmetrening.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det var mye poseringer på svanene. Særlig den ene av dem.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Kanskje jeg skulle tatt med Varga til Østensjøvannet snart.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det går fort nå til det er ruging av egg som gjelder og brått er det fugleunger alle steder.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Fredagen bøttet regnet ned så det var nok greit at jeg tok turen på torsdag.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Så lenge man har trua så kan det hende det blir flyging.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Svana kunne ikke brydd seg mindre om grågåsa passerte så vannet sprutet.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Endelig fant han dama si og kunne gå inn for landing.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Staselige er de i alle fall.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Ingen bør føle på noe ensomhet i denne hurven her.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Når de andre folka gikk, tok jeg med meg Varga bort der de satt. Sola fikk en litt annen innfallsvinkel.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det var mye brusing med fjæra blant svanene også.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Når de skjønte at jeg ikke hadde noe brødpose, så begynte flokken å løse seg opp.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Det er bare å slå fast, Varga er ingen fuglehund. Blir spennende å se hvordan hun reagerer på rypene i fjellet til høsten.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Fuglene brydde seg ikke om henne heller. Det var akkurat som om hun ikke eksisterte.

vikersund tyrifjorden svaner gjess

En partner for livet

vikersund tyrifjorden svaner gjess

Spørs om jeg skal forstørre noen av disse fuglebildene. Kjekt med nye bilder på veggen.

sothøne

Det var flere sothøner der

vikersund tyrifjordenhvit gjeterhund

Etter en halvtimes tid var det på tide å sette kursen over brua og tilbake til bilen,

17 kommentarer:

  1. Wow, vilka superfina bilder du tog och särskilt på alla som poserade och visade upp vingarna. Vad roligt att det blev så lyckat och även kul att jag får ta del av det :D

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. It is a joy looking over all your wonderful photos.

    SvarSlett
  4. Love the swan dances, they are all so beautiful!

    SvarSlett
  5. It's fun to watch the birds, but I can understand a dog would be bored if it's not a natural bird hunter.

    SvarSlett
  6. Wonderful captures of bird lives!

    SvarSlett
  7. Wow, so many birds! We would stop to pet beautiful Varga, too. :)

    SvarSlett
  8. Beautiful photos - I especially love those of the swans.
    Thanks for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2024/03/looking-forward-to-seeing-sights-like.html

    SvarSlett
  9. What beautiful shots. Lots of beautiful swans and your pups loves them. Adorable.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  10. The f1rst shot is magnificent!

    SvarSlett
  11. The perfect title for a wonderful set of pictures.

    SvarSlett
  12. Mating season in Spring ~ Wonderful series of bird photos ~ you should do something with them ~ shows? gifts? art places? ~
    Varga is my favorite ~ he is so handsome ~ hugs,

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  13. We both have swans today! They are beautiful and majestic.

    SvarSlett
  14. Love your photos! Beautiful captures. I am glad I stopped by. Thank you.

    SvarSlett
  15. Flotte svaner! På den lille dammen nedenfor der jeg bor, er det faste svaneparet tilbake.

    SvarSlett
  16. Wonderful. And I`m glad that I find this time a translation! Thank you for this contribution to
    MosaicMonday

    I wish you and your family a pleasant week, hugs
    Heidrun

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...