fredag 27. mars 2020

Fem en fredag #13


När var första gången du gick på bio?
Det er jeg ikke sikker på, men det var lenge før jeg begynte på skolen. Mamma og pappa var ofte på kino husker jeg, de så på cowbyfilm. Min første kinofilm var Donald Duck og Mikke Mus. Jeg husker jeg ble veldig skuffet, for de snakket amerikansk som jeg ikke skjønte noen ting av. Jeg hadde blitt lest Donald blader for, så det hadde vel ikke falt meg inn engang at jeg ikke skulle skjønne hva de sa på filmen. 


När var första gången du gick på zoo?
Det må ha vært når jeg gikk på baneskolen. Min tante var kreftsyk og var på Radiumhospitalet i Oslo. Siden min pappa jobbet tredje hvert døgn som brannmann i min oppvekst, så ble jeg og mamma med min onkel og min kusine for å hente tante på sykehuset. Vi dro i Mosseparken Zoo som var der Tusenfryd fornøyelsepark er nå. Der var det bjørner husker jeg, de gjorde stort inntrykk for ei lita jente.


När var första gången du köpte en cd-skiva?
Da hadde vi innflyttingsfest i nybygget hus på starten av '90 tallet. Jeg hadde kjøpt til cd-spiller til mitt stereoanlegg jeg hadde kjøpt for mine konfirmasjonspenger flere år tidligere. Jeg husker jeg fikk med en cd, Tore Endresen og "Lollipopp". Da ble det dans på verandaen ut i de små timer.


När var första gången du åkte skidor?
Da var jeg ikke mer enn to tre år gammel, jeg fikk blå treski til jul med hvite staver med røde håndtak. Jeg var så stolt av dem og hadde de til jeg startet på skolen så vidt jeg husker. Man trengte ikke skisko til dem, man puttet bare støvlen inn og tok opp ei reim rundt helen bak.


När var första gången du använde internet?
Det var på midten av '90 tallet da jeg kom tilbake fra fødselspermisjon etter min andre fødsel. Da hadde det blitt internett på jobben i mellomtiden, og det var noe stort. Det var ikke mange sidene som kom opp mener jeg å huske, pålangtnær så mye informasjon som i dag. Jeg vet ikke om det var like mye villedende informasjon da som nå. Jeg fikk tidlig min første hjemmeside, da jeg egentlig var veldig fasinert av dette "fenomenet". www.joinme.net/desteny husker jeg adressen var. Det tok ennå mange år før jeg skaffet meg mitt eget domene, som jeg har ennå. www.sognafaret.no Man måtte liksom ha det når man hadde noen valpekull i ny og ne. 


Det er Elisa Matilda som har "Fem en fredag" og ukens tema er "Första gången", så da får vi utdype ventingen i livet. Ta en titt inn for å se hvilke andre som også er med på dette her i dag. Oi tenkte jeg når jeg så det i dag tidlig, her følte man seg eldgammel! Det er jo så mange år siden, men avlikevel så har det vært stor utvikling på disse årene. Nå  har det blitt 3D kino, Dyrehager er det også blitt mange av, men nå er det så mye mer kommersielle ting som også spiller inn. Det lages effekter som man nesten "tvinges" til å kjøpe før man drar hjem. Er det bare jeg som har CD planter lenger? Nå skal jo alt streames. Ski er heller ikke ski lenger, så skal det være en ny type omtrent etter været. Det holder ikke med ett par. Internet brukes til alt som er tenkelig omtrent og leksikonselgerne ble plutselig borte.

Ha en flott helg!

10 kommentarer:

  1. Så gott minne du har, jag har glömt detaljer.

    SvarSlett
  2. Att du till och med kommer ihåg färgen på dina skidor! Det gör inte jag, men det är ju också väldigt länge sedan. ;)
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvarSlett
  3. minns absolut inte mina första skidor och ännu mindre färgen på dem. inte minns jag cd- skivorna heller

    SvarSlett
  4. Kan se framgör mig hur glad du var över de där första, fina skidorna!!!

    SvarSlett
  5. Jag har förträngt vilken färg jag hade på mina skidor, liksom allt som har med skidåkning att göra.

    SvarSlett
  6. En riktig nostalgikick med många minnen :D

    SvarSlett
  7. Om du kände dig gammal, gissa då vad jag gjorde, kände mig som en dinosaurie utan minne! Fantastiska vyer i de vackraste färger visar du mellan frågorna. Hoppas du får en skön helg

    SvarSlett
  8. Verkligen vackra vyer och ett starkt minne, det har du.
    Jag vet färgen på mina skidor, de var vanligt bruna ;)
    Trevlig fredagskväll!

    SvarSlett
  9. Inget fel på ditt minne! Suveränt!
    Så tidigt du började med längdskidor. Kan tala om för dig att mina första slalomskidor hade ungefär samma bindning som dina.
    Å nej, du är inte ensam om att ha CD-skivor kvar. Min man har både kassettband och cd-skivor samlade. Grejen är bara den att alla band- och cd-spelare har gjort sitt för länge sedan;-)

    SvarSlett
  10. Härligt det lät med dansa hela natten lång till Lollipop! Det är något nostalgisk med att vara ung och dansa natten lång till någon låt som man bara älskade!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...