lørdag 21. januar 2023

Endring av planer

 nattehimmel

Når man kjenner at det er litt nustrint når man står opp av senga på morgenen. Når man lukker vinduet og tenker at det er lurt å tenne i ovnen før man gjør noe annet. Det er da man skjønner at dagens plan om skitur med Pink, trolig bør skrinlegges helt, ikke bare forskyves. Bildet ble ikke tatt når jeg sto opp, nei jeg står ikke opp når det er mørkt når jeg har fri fra jobb. 

blåtimen

I går var det spådd knallsol, så da tok jeg med meg fotoapparatet på jobb. Tenkte å dra på Røsholmstranda etter jobb, for å ta bilder av solnedgangen. Den planen ble gjennomført, men på vei hjem etterpå var det en helt utrolig flott rosapurpurfarget himmel. Det ble noen stopp på veien hjem for å knipse litt også. 

blåtimen

Bildene av solnedgangen får komme en annen dag, de ble utrolig flotte forresten. I dag blir det stemningsbilder fra turen hjem. Det er litt trøstesløst å kaste bort en så flott dag innendørs. Sitte inne å se på en knall blå himmel og sola som skinner på snødekte trær. Skulle jeg ut en tur, så måtte jeg ta en tur på andre siden av elva, der skinner sola i det minste. Her går det fort et par uker til før sola skinner. Men når den først kommer, da blir det skikkelig vårfølelse med en gang.

blåtimen

Det er kommet forholdsvis mye snø, så det nærmer seg en meter. Med litt mildvær som er spådd så søkker den nok litt sammen, men jammen er det mye avlikevel. Jeg liker vinteren godt, jeg liker mye snø og alt som vinteren fører med seg. Men akkurat noe kaldere enn en 10-12 kuldegrader trenger jeg ikke. Da er det ikke så fristende å finne på noe ute. 

blåtimen

I morgen er jeg bedt med Kenneth, Ingrid og Dua mi til Oslo for en museumsrunde, så da blir det en runde utenfor døra i det minste. På mandag er det spådd mildere og på onsdag er det varmegrader. O du store værgud, hva med litt jevnere fordeling av disse gradene... er det for mye forlangt?

blåtimen

Etter noen ganger i vinduet i dag for å se på sola og det fine landskapet så ble det litt opp psyking og jammen ble det en liten tur på andre sia med Hailey og Bella. Det var kaldt ned til brua og et stykke fram til vi kom til sola. Men der var det sikkert ikke mer enn 12-14 kuldegrader. Nesten sommer med andre ord.

blåtimen

Det er mye fint lys på vinteren, mykere og med mange flere nyanser. Sommerlyset er mye hardere og skarpere. Egentlig skulle man vært mye mer ute med kamera enn det jeg er. Særlig i overgangene mellom natt og dag. Den timen der døgnet skifter er magisk.

blåtimen

De magiske minuttene før det blir for mørk å ta bilder uten noe tiltak. 

blåtimen

Det beste med å være ute når det er litt kaldt, det er å komme inn igjen til vedovnen. Bære med seg et fange ved eller to inn før en kler av seg og står litt ved ovnen for å bli god og varm igjen. Særlig hundene legger seg ved ovnen et kvarters tid for å kose seg da. Kattene er ikke ute mange minuttene av gangen. Jeg tror ikke de smyger seg av verandaen omtrent, til tross for at hundene har tråkket seg god sti ned til gårdsplassen.

blåtimen

Det er vel bare Oliver som sniker seg en halvtimes tid ut i uthuset for å se om musene er litt aktive på matsanking, til tross for kulda.

blåtimen

Rundt om på sosiale medier har jeg sett at det er overraskende mange som klager på 2023 allerede, de vil hoppe til 2024 allerede. Januar er bare så vidt halvveis også vil de skippe de neste 11 månedene også. Nei, jeg vil nå ha med meg alle månedene, alle dagene og nyte resten av 2023. Jeg har en magefølelse på at 2023 blir et utrolig bra år. 

blåtimen

Eneste problemet jeg har nå er denne hummørsyke bilen. Den liker ikke kulda. Den har vært fin lenge nå, men på veien hjem i går når det begynte å dra seg til med kuldegrader. Da var det ikke full ytelse igjen. Godt det går mot varmere tider. 

blåtimen

Middagen i dag blir restepizza fra i går. Jeg skulle ha laget litt mer såpe og lotion også. Kanskje jeg får tid til det i kveld. Jeg må leite litt for å finne en egnet kjele til å smelte det sammen i. Jeg har igjen noen få såpestykker siden sist, men lotion er det tomt for. Patran plukket med seg siste rest når hun var hjemme sist. 

blåtimen

Etterhvert som det blir kvelden forsvinner det rosa skjæret. Det går over i blått, før natten senker seg helt svart. Det er ikke direkte fullmåne om natta nå.

blåtimen

Jeg kom hjem og ennå var det ikke helt mørkt. Det er lenge siden jeg har dratt fra jobb, vært ute på ett eller annet etterpå. Også er det fremdeles lyst når jeg kommer hjem. Jeg rekker nesten hele runden rundt hengebrua etter jobb, med Ingrid og dua før mørket senker seg. 

blåtimen

Fram mot sommersolverv, som i 2023 er 21. juni for den nordlige halvkulen, blir dagene i gjennomsnitt 3 minutter og 20 sekunder lenger per døgn. I tiden like etter vintersolverv øker mengden dagslys forsiktig men i mars, omkring vårjevndøgn får vi 5 minutter ekstra dagslys hver dag.

7 kommentarer:

  1. Visst kan det vara vackert med snö, men det hjälper inte. Det är alldeles för kallt. Alla hundar vi har haft har hatat snö. Vår första, strävhåriga taxen Brasse, fick alltid köldkramp i tassarna. Det hjälpte inte att klippa bort allt hår, det fastnade alltid snö där och då bara stod han stilla och höll det drabbade benet rätt ut - sen var det bara att bära honom tIlls krampen släppte!
    KRAM-Susie

    SvarSlett
  2. I bet it does reel really good when you come in from the cold outside. Keep plenty warm and enjoy your weekend.

    SvarSlett
  3. Så vakre bilder av den rosa himmelen! Ja, vi skal ha med oss alle de neste 11 månedene også!

    SvarSlett
  4. The pink and purple colours are surreal

    SvarSlett
  5. Fina exempel på hur vacker den blå timmen kan vara. Ofta ännu finare än själva solnedgången. Visst är det problematiskt med de stora temperatursvängningarna...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  6. Visst är det skönare om minusgraderna inte blir alltför många men nu, när jag har varit utan promenader ett tag, skulle jag gärna gå ut i vilket väder som helst...nästan :D Fina bilder med ett otroligt vackert sken. Mycket snö och ett rosa skimmer är en fin kombination.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...