lørdag 7. januar 2023

Min lørdag

vinter

Jeg ser det er mange rundt om som klager over vinteren, snøen, kuldegradene, mangel på kuldegrader, brøyting, manglende brøyting... Jeg liker vinteren jeg, jeg liker noen kuldegrader, jeg har varme klær og jeg har vedovn med skjulet fult av ved. Jeg har spark og ski og vintersko. Jeg har høye sko og jeg har piggsko. Det er da slett ikke krise å tilbringe noen timer ute i januar. Våren kommer tidsnok om noen måneder, med både pollen og søle.

vinter

Jula er fremdeles intakt hos meg, jeg prioriterte trilletur med Ingrid og Pink i dag. Jeg fant igjen selen etter Lissie, som jeg tok med ned til Pink for å prøve den i dag. Den passet bra, så nå er det bare å legge ut på skitur snart. Jeg hørte rykter om at Igletjernrunden skulle pakkes og kjøres opp i dag, for å sette spor når regnværet som er spådd, er ferdig. 

vinter

Tenk om det kunne fått vært vinter nå, uten mildvær og regn. Nei la vinter få være vinter, så kan regnet høre våren til isteden.

vinter

Jeg rakk ikke ut på gårdsplassen for å lage snøengel før pappa freset bort nattens snøfall. Skal jeg lage den der det ikke er brøytet så er det 55 cm å dytte bort. Da blir det nok en begravd snøengel, som ikke er så enkel å ta bilde av i etterkant.

ringblomster

Sånn i etterkant er jeg ikke så sikker på om jeg har blomsterbed til alle ringblomstene jeg har kjøpt fra til å år. Jeg har store planer om å lage egen ringblomstolje som jeg kan lage ringblomstsalve av til høsten. Ringblomst har en helende evne på kroppen.

vinter

Jeg hadde lovet å komme til Ingrid og Kenneth klokka tolv i dag, så da testet jeg like godt sparken nedover. Hundene holdt seg enten på siden eller bak meg, så det er ingen grunn til å ha på sele for den korte turen. Så ut som de var lettet når vi var frame så vi kunne gå samlet alle sammen.

dua mi

Før vi la i vei klippet jeg klør og pels mellom potene på hundene, klippet likegodt på Pink også i samme slengen. Hadde bare ei fleasjakke på meg siden det lå og vippet rundt 0 grader. Har så lett for å ha på seg litt mye klær når en skal ut å gå.

vinter trilletur

For å få litt forandring gikk vi innover forbi Gardhamarsaga i dag. Jeg regnet ikke med at hengebrua var måket etter alt snøværet og jeg hadde ikke lyst til å bære vogna heller. Det er lenge siden jeg har gått innover der og Ingrid hadde aldri vært innover der.

Gardhamarmarka

Utsikta fra Hovland der vi snudde ble borte i tåkehavet, og vi skjønte at det snøværet som var spådd i ettermiddag, ja det kom til å komme før vi kom hjem.

vinter trilletur

Nå ja snø og snø, det var mer sludd som virkelig satte seg fast i håret, på jakka, på vogna og på hundene med en gang det landet.

vinter

Før vi gikk inn igjen bar jeg litt ved, så jeg skulle ha i kveld. Hentet snøskuffe for å måke av taket på drivhuset. Det var jammen på tide, for platene hadde bøyd seg litt allerede. Klart 55 cm snø som holder på å bli våt av mildvær, blir brått kjempetung. Hadde vært litt ergerlig om drivhuset kveldet for andre gang liksom.

vinter

Nyt helga, jeg skal bevilge meg en time i badekaret med ei god bok kjenner jeg. Lade opp til ei hard uke på jobb.



10 kommentarer:

  1. Jag gillar också vinter och snö. Men det ska helst vara kall, luftig och torr snö. Jag gillar faktiskt alla årstider och vilken förmån vi har som alltid trivs med årstiden :D

    SvarSlett
  2. Ja, jeg liker også vinteren så lenge været oppfører seg som vinter. I kveld så striregner det her.

    SvarSlett
  3. Beautiful snow scenes. Looks very cold

    SvarSlett
  4. I used to like winter and then we had two back to back blizzards, moved to a warmer climate. The snow is beautiful though.

    SvarSlett
  5. Helt enig, jeg fatter ikke hvorfor det skal plaske ned med masse regn i dag, nå som det var så fint ute med masse snø. Ok, mulig det er ok at snøen synker og pakker seg litt, men det trengs ikke øspøsregn i flere dager for å få til det :(
    Det kommer til å bli fint rundt deg med så masse blomster :) Ringblomstene lyser opp.

    SvarSlett
  6. Hej Lillian!
    Ser ut som att du har mycket snö, här kommer den och försvinner igen. Just nu är det blött ute och ingen snö. Gillar snö och några grader kallt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  7. Beautiful photos of snow and scenery. And it looks very cold. I hope you will have lots of marigold flowers with these seeds....

    SvarSlett
  8. Beautiful shots. Beautiful snow, beautiful pups and that baby is most adorable.

    Enjoy the winter and snow.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes and a kiss to your grand. ♥

    SvarSlett
  9. Beautiful post and photos ~ sweet baby and dogs ~ Winter can be enjoyable and I try to accept each season for each one has both good and not so good about it ~ Why not enjoy each? ~ Glad you do ~ Xo

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  10. What a darling post- gorgeous snow, cute baby and happy dogs! Have a lovely sit by the fire in the evening! Cheers!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...