søndag 22. august 2021

Ferieuka som gikk #33

lærdalsøyri

Jeg har fulgt med på bloggen om sommerferien Ingrid har hatt i en måneds tid i sommer, både aleine for å besøke familie og sammen med sønnen sin etterpå. Jeg plukket opp noen tips, blant annet å google seg opp på området man er i for å se om man kan finne noe spennende å oppleve når man først er på tur.

bre

Planen er klar, det har den egentlig vært en god stund, bare i grove trekk da. Jeg har plukket ut steder jeg vil innom og for å være ærlig, de har kommet og gått litt. Men før jeg dro på tur, så så planen slik ut: Hemsedal, Gamle Strynefjellsvei, Trollstigen, Smøla, Røros og hjem. Hundepass var ordnet i god tid, Merethe flytter inn og jeg tar med telt og Bella på tur. Men ettersom sommeren skred fram så var jo "alle" i Stryn og Røros. Da mistet jeg egentlig litt lysta på den runden jeg hadde tenkt meg ut på forhånd. 

rjukandefoss

Siden det er så seint på året, så er det ingen lange lyse sommerkvelder lenger, så det kan bli ganske stusslig i fjellheimen med lange mørke litt småkalde kvelder. Jeg var inne på tanken at jeg rett og slett skulle la Hr Yr være en deltagende faktor for hvor ferden skulle gå. Men så sjelden jeg er på ferie, det er skuddår oftere for å si det sånn, så tenkte jeg... Hvorfor ikke bestille hotell på en runde sør for Trondheim og nyte kveldene med en dusj, varm myk seng og ikke minst ferdig frokost? Google ble ivrig brukt for å finne små ting det kunne være verdt å få med seg når en først kjørte forbi.

borgundstavkirke

 Det var heller ikke så enkelt, for sesongen i fjellheimen startet i september så det ut til, eller kun helger og ikke alle ønsket Bella som gjest heller. Ikke alle hoteller gadd svare på mailhenvendelser, hvordan har de tenkt å få kunder når de ikke har på hjemmesiden sin om det er lov med hund eller ei. Noen svarte bare på henvendelser via bookingskjema, men jeg skulle ikke booke rom om Bella måtte ligge i bilen. Men overnattinger ble det og jeg gleder meg til å vise deg opplevelsene vi hadde. Her er et kort resyme, så kommer det mange bilder utover i uka.

Rjukandefossen

Lørdag med overnatting på Lærdal Hotell terningkast 5
Dagen startet i solskinn når jeg dro hjemmefra. Første stopp var Kiwi på Sokna for litt småsnop i bilen. En liten tissetur for Bella på Gol for å scanne en stolpe i stolpejakten og ta bilde av Gol Stavkirke. Kursen ble satt til Hemsedalsfjellet og en fotostopp ved Rjukandefosse Siden vi var litt i siget med stavkirker ble det stopp ved Borgund stvkirke også. Dagens gåtur ble avlagt på Vindhellavegen, med en lettere impulsiv avstikker som ikke ble så vellykket. Når vi kom i bilen igjen så kom det ei skikkelig regnskur som varte ned til Lærdal. En liten luftetur etter dusjen for å få tiden til å gå fram til middag. Utrolig flott service på Lærdal hotell, rom ut mot havet og buffe til kvelds. Antall skritt lørdag var 21 546 før vi fant senga på Lærdal Hotel.

avslapping leonberger

Søndag med overnatting på Thon hotell Jølster terningkast 2
Etter ei natt som regnet bøttet ned og jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde gått for teltløsningen. Luftinga for Bella gikk en runde rundt i Gamle Lærdalsøyri før vi satte oss i bilen for å dra videre. Det ble litt stopper langs veien både på Bremuseet og ved noen breer før vi sjekket inn på Thon hotell Skei. I kveldinga ble det en tusletur for å sjekke ut nærmiljøet, kjøpe dagens andre middag og sjekke kartet for hva vi skal finne på i morgen som innebærer en kort kjøretur. For her ved hotellet er alle turstier rett opp. I morgen er det spådd sol hele dagen, så da skal vi kose oss, aller helst på ett fjell.

gaularfjellet leonberger røsslyng

Mandag med overnatting på Thon hotell Jølster terningkast 2
Mandag med knallvær etter en litt grå og tåkete morgen. Vi dro på dagstur til Gaularfjellet. Det ble en nydelig dag i fjellheimen med kun kortermet genser. Bella er helt utrolig og forserte ennå en smal bru over et fossejuv. Ligger rimelig slakt om kvelden på hotellrommet. Det er ikke fritt for at jeg føler meg litt sigen heller, så det blir forholdsvis tidlig kvelden kjennes det ut som. Grunnen til dårlig terningkast på Thon hotell Jølster var en rekke ting. Smittevern var helt fraværende, jo det sto antibac kanner rund om, men de strenge retningslinjene som var sendt ut på mail i forkant var helt fraværende. Utrolig lytt mellom rommene. Alle ansatte var "tvangsplssert" så det ut til, ikke et smil og ingen god morgen. Ingen henvisning til bord. Jeg droppet middagsserveringen der, for frokosten var helt elendig utvalg. Når de i tillegg tar fullpris på rom som ligger rett ved all varelevering og henting fra 7 på morgenen. Skulle vært forbudt å lage rom som ligger der varer blir levert og skittentøy hentet på hoteller. Hvem er vel interessert i å bli vekket klokka sju når en har ferie? Det eneste jeg kan si var positivt var god seng og skikkelig vanntrykk i dusjen.

jølster

Tirsdag med overnatting på Grotli Høyfjellshotell terninngkast 6
Litt tåkete start på Jølster, men når vi bikket over fjellet kom sola. Og sola holdt seg hele dagen. Første avstikker gikk innover Olderdalen og opp til Briksdalsbreen. Gamle strynefjellsvei med mye mer trafikk enn normalt. For det var bilbrann i tunnelen på Strynefjellet og all trafikk ble dirigert om gamleveien. Vi ankom Grotli og ble henvist til kjelleretasjen med sofa på rommet, egen veranda med møblemang og ikke minst rett ut så Bella kunne være bindt på verandaen og ligge på graset om hun ville det isteden. Helt ypperlig sted om du reiser med hund. For ikke å snakke om den kanllgode treretters middagen de serverte. Etter så mye ute, ble det inne en god del resten av kvelden.

Onsdag med overnatting på Dombås på Trolltun 3
Tåka lå tjukk da vi forlot Grotli, kjørte forbi mange steder som andre sikkert hadde stoppet, men jeg så ikke helt sjarmen. Det lignet fryktelig på Hallingdal synes jeg. En luftetur på Bella ved en rasteplass som trolig hadde turens siste knall grønne vann. Så etter en tre timers tid var vi på Hjerkinn i håp om å se moskus. Men de var ikke der ved Snøhetta som vi var. Vi gikk en runde der, men det blås ufyselig og innimellom kom det en dusj med vanndråper. Vi dro ned til Dombås for en tur innom Bunnpris og det ble kjøttkaker på Moskusstua grill eller hva den nå het. På ettermidagen sjekket vi inn på Trolltun hotell og kunne meske oss med snadderet fra Bunnpris. En liten kjøretur tilbake til Dovre for å ta noen stolper i stolpejakten. Rundt hotellet var det heller lite å finne på.

Peer Gynt-parken

Torsdag med overnatting på Rondane Høyfjellshotell terningkast 5
Litt småregn når vi dro fra Dombås, men det klarnet litt og litt mer opp ettersom vi kom sørover igjen. Men vind var det hele dagen i mer eller mindre kast. Når sola tittet gjennom ble det riktig varmt til tider om man fant en lun krok. På veien nedover stoppet vi ved Stampen Mølle og Kvitskriuprestan i Uladalen. Før vi avsluttet dagen på Rondane. Middagen var sånn ymse, rommet var veldig koselig og ikke minst godt og varmt. 

elgen storelvdal

Fredag ble det overnatting i egen seng terningkast 6
Rondablikk ble forlatt i solskinn og nesten helt vindstille. Jeg kjørte Peer Gynt setervei ned til Vinstra. Så kom både skyene og regnværet, så turen over Venabygdfjellet ble passert uten et eneste stopp. Jeg skulle innom på Rena og plukke opp noen gaver, så det ble tissestopp for Bella ved elgen på Stor-elvdal. Når jeg nærmet meg hjemme var det enkelte solglimt og bilen skulle tømmes.

fullmånw

Håper du ble litt fristet til å følge med utover i uka på det vi opplever. Kanskje du kan få noen tips om neste års opplevelser. Det ble rett i underkant av tusen bilder iløpet av uka. Ikke alle like fine, men vanskelig å velge de beste øyeblikkene. Tusen takk for hjelpa Merethe for at du har holdt fortet her hjemme med vanning av planter og foring av både katter og hunder. Da kan jeg feriere uten å tenke på hvordan ting går i heimen!

føll

På lørdag dro jeg og Merethe til Helle for å ta bilder av føllet hennes. Og når man tar bilder da er det lov å kose også. Vi rakk å handle litt før Marius kom for å plukke opp Merethe etter ei uke her. 

2 kommentarer:

  1. Det var mange hotell du var innom, og det ble varierende terningkast ser jeg. Det er jo utrolig dustete å ha varelevering rett ved et hotellrom.

    SvarSlett
  2. Vilken härlig resa ni var ute på. Även om det kom några regnstänk ibland och vinden drog i er så verkar det ha varit en häftig upplevelse. Synd att ett av hotellen var så trist men de andra kompenserade säkert för det. Google är bra när man ska leta fram var man hittar fina utflyktsmål :D Fina bilder och jag ser fram emot många fler i kommande inlägg :D Bella var väldigt modig som vågade sig fram till jätteälgen.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...