lørdag 28. august 2021

Norsk bremuseum

 Norsk bremuseum


Norsk bremuseum var ikke så omfattende som jeg hadde trodd. Jeg startet med å se en kinoforestilling på et kvarter med kanllfine naturbilder fra høyfjellet i sol og vind gjennom hele året. For noen utrolige filmsnutter. Verdt å se den om du er der. Gråværet holdt seg, så Bella hadde det bra i bilen og jeg kunne ta tiden jeg trengte inne der.

norsk bremuseum

Hva disse egentlig hadde med bre å gjøre er jeg lettere usikker på.

norsk bremuseum

Litt stilig inngangsparti

norsk bremuseum

Det var endel gjenstøpninger av ting de har funnet som har smeltet fram fra isen gjennom tidene.

norsk bremuseum

Ikke alt var like naturlig gjengitt

norsk bremuseum



norsk bremuseum

norsk bremuseum

For å være ærlig så hadde jeg trodd at det hadde vært litt mer avanserte ting de viste fram, slitt unike ting som ikke hvermansen veit. 

norsk bremuseum

Her kunne de lagt ned litt mer jobb enn å bare hektet den opp på veggen.

norsk bremuseum

Her satt nemlig de som skulle sikre denne breklatreren.

norsk bremuseum

Lettere oppgitt han her ser det ut til

norsk bremuseum

Du kunne gå inn i denne ishula de satt ved inngangen til og følge en labyrint slik at du kom ut igjen på baksiden av breen liksom.

norsk bremuseum

Det var litt småeffekter langs med ruta inne i breen.

norsk bremuseum

Avstøping av ei ski de hadde funnet som kunne dateres tilbake til 1170.

norsk bremuseum

Det var også en klimadel der som viste utviklinga av jordklodens klimaendring.

norsk bremuseum

Litt i overkant mye informasjonsplakater isteden for at de hadde laget ting.

norsk bremuseum

Illustrasjon om overbefolkning, for mange biler, for mange fabrikker...

norsk bremuseum

Mye som kunne vært veldig mye bedre med en liten finnish.

norsk bremuseum


5 kommentarer:

  1. Det verkade som om du var väldans besviken på museet. Det jag kunde glädjas åt var dock den första bilden med själva huset och naturen bakom, det såg mäktigt ut!
    KRAM/Susie

    SvarSlett
  2. Jeg ble i grunnen mest forundret og imponert over elefabtene. Hva i huleste gjorde de der? :)

    SvarSlett
  3. Elefantene skulle det selvsagt stå...

    SvarSlett
    Svar
    1. Mamut trolig illustrere istiden kanskje. Jeg lurte også på dem 😂

      Slett
  4. Jag blev alldeles hänförd av första bilden. Såå läckert med fjällen och den lättande dimman. Synd att muséet inte levde upp till förväntningarna men det såg i alla fall ut att finnas en del intressanta inslag.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...