fredag 27. august 2021

Lærdal til Jølster

Fodnes fergekai

Frokosturen til Lærdalsøiri fikk du i går, nå kommer dag to av ferien. Den startet med en fergetur fra Fodnes kai til Mannheller kai. GPS'n i bilen var tydelig vis ikke informert om denne fergestrekningen, så den ville ha meg på en kjøretur på 64 mil for å komme til Jølster. Jammen godt jeg hadde sjekket kartet på forhånd slik at jeg slapp unna med et kvarter på båt isteden for 8 timer i bil.

fergekai leonberger

Etter noen minutter i bil fikk Bella komme ut og strekke på beina mens vi ventet på ferga. Da sjarmerte hun en italiensk familie på tur. Vi sto som bil nummer to i køa, så vi var garantert plass for å komme over. Etter det jeg skjønte så kjørte ferga kontinuerlig hele natta også, så det var maks 20 minutter vente tid.

mannheller ferge

 Ferga var ikke full når den kom hitover heller, så ferietrafikken har nok avtatt.

mannheller ferge

Trygt ombord som bil nummer to og ferga ventet ikke på flere, da lukket den lemmen også kjørte den.

tjeld

Tjelden leita etter mat blant tang og tare i vannkanten.

fergetur

Gråværet holdt seg og det var jeg fornøyd med. Da øynet jeg et stopp på bremuseet, der regnet jeg med at Bella ikke fikk være med inn. Da måtte hun vente i bilen og da var jeg avhengig av gråvær.

fergetur

Blikk stille sjø, olle ei bølge i sikte.

kaupanger stavkirke

Første stopp etter fergeturen ble Kapupanger stavkirke.

geiter

Vegg i vegg med kirka gikk det geiter, det skulle vise seg å ikke bli de siste geitene vi skulle møte den dagen.

Kaupanger

I Kaupanger sentrum var det rimelig dødt, selv for en søndag å være.

tømmerkaia Kaupanger

Tømmerkaia i Kaupanger

Kaupanger

Oppe i åsen var det mye nybygg

Kaupanger fjordmuseum

Bella sjekket ståa på båtene ved fjordmuseet.

leonberger

Bella leer ikke på et øyelokk engang når vi går på flytebrygger. 

Thon hotell jølster

Det regnet da vi kom til hotellet i Skei i Jølster, så det ble bare tisseturer på ettermiddagen og kvelden.  Det ga ikke mer enn vel 17 ooo skritt den dagen.

sjakk

Det fristet ikke å ta et parti sjakk heller, ikke at det var noen å spille med. men da hadde jo jeg vunnet i det minste. Ikke at jeg kan spille sjakk heller, men det er å henge seg opp i bagateller.

julehuset i jølster

Det fristet egentlig like lite å bruke penger her, til tross for at det var åpent en søndag.

Dagens besøk på Bremuseet og observasjoner i friluft kommer i morgen.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte följde gps:en för visst är det roligare med en färjetur än en mycket längre biltur. Jag sitter här och njuter av bilderna och längtar tillbaka till min resa. Norge är ett otroligt vackert land och det vackra tar aldrig slut.

    SvarSlett
  2. Det hørtes helt ok ut at det kun tok et kvarter i steden for 8 timer å komme over der. Ikke mer enn 17000 skritt? På en god dag i hagen går jeg ca 7000 skritt. Du er virkelig i form! :)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...