mandag 23. august 2021

Bella Mi og meg på sommerferie

gol stavkirke

Merethe kom på forrige fredag for å være hunde, katte og huspasser mens jeg er på ferie. Derfor fikk jeg og Bella dratt etter frokost på lørdag morgen og kunne kjøre i retning Lærdal som første overnatting skulle finne sted. Første stopp ble Gol stavkirke, men der var det mye rart som var forandret siden jeg var på Gol sist. Men det var nå en stolpe jeg kunne scanne på parkeringsplassen der. Bella skulle ikke tisse, noe som var forventet. Det var jo ikke så lenge siden vi hadde dratt hjemmefra. Jeg hadde en liten stopp på Kiwi på Sokna, men kunne godt handlet med litt mer skjønte jeg i etterkant. Jeg burde også sjekket pakkinga litt bedre for tursko sto igjen hjemme.

hemsedal

Vi svingte over fjellet til Hemsedal. Jeg hadde nemlig sett meg ut et par stopp før vi skulle slå oss til ro i Lærdal første natta. Disse stoppene kommer det egne innlegg om utover i uka. Har prøvd å lage dette så kronologisk som mulig, så det blir en liten rød tråd i denne ferien. Problemet da er at dette kommer til å ta mer enn ei uke å vise fram, til tross for at vi dro lørdag og var hjemme igjen fredag kveld.

Over Hemsedalsfjellet så jeg to reinsdyr, jeg stoppet på nærmeste sted å stoppe i håp om å få se flere dyr, men det gjorde jeg ikke. Jeg så derimot en haug med noe på toppen. Ja jeg kunne reist videre, men Bella skal jo også få litt opplevelser på turen, så ut av bilen og opp på toppen.

Det viste seg at det ikke var så fryktelig spennende, men nå var den sjekket ut.

hemsedal

Bare det ikke regner er jeg heldig med været. Trenger ikke knallsol jeg når jeg har med hund på tur.

Rett fram så langt en kan se i begge retninger.

Tipper det er ganske værhardt her, for det blås rimelig surt når vi stoppet også.

hemsedal

Hvorfor det er så tett i tett med gatelys et langt stykke midt på fjellet skjønner jeg ikke helt vitsen med.

Hemsedal

Hemsedalsfjellet

hemsedal

Informasjonstavler har jeg sett mange av gjennom ferien.

Hadde det ikke blåst så inmari surt og jeg ikke hadde hatt flere stopp planer før kvelden, så hadde det blitt en tur innover fjellet her.

bensinstasjon

Første bensinstasjon etter fjellet,

bensinpumpe

Om ikke annet så var prisen overkommelig...

Betyr det at jeg begynner å bli gammel når jeg husker at besteforeldrene mine hadde slik radio når jeg var liten?

lærdal

Etter en stopp og en fottur med litt i overkant uforutsett sti, så endte vi opp i bilen med kurs for Lærdal Hotell i Lærdal. Da bøttet det skikkelig ned for å si det sånn. Helt greit at vi hadde snudd oppe i lia og ikke fullført runden på stien. Vi ble tatt veldig godt imot på Lærdal hotell selv om vi så ut som noen druknede katter både jeg og Bella. Så servicemindede og knallgod mat. Lærdal hotell er terningkast seks uten tvil!  Opphold ei natt med flott havutsikt,  Bella på rommet og middag som var buffe 1875,- kroner. Det synes jeg slett ikke er ille. Resepsjonisten tilbød seg til og med å hjelpe meg med bagasjen opp på rommet. Men jeg takket nei, for jeg hadde jo fått halt det med meg inn på hotellet med Bella på slep.

Det var godt og komme fram til kveldens mål etter endel mil i bil og over 20 000 skritt på klokka. Det var middag klokka sju, så da hadde jeg et par timer å slå ihjel. Det første jeg gjorde var å ta en dusj og få på meg noen klær som ikke var gjennomsvette og skitne. Det var utrolig godt.

Når man er på vestlandet så har man ikke fryktelig mange valg på hvor man skal legge gåturen. Enten er det skikkelig bratt (det alternativet var oppbrukt tidligere på dagen) eller så er det lange tuneller. Så det viste seg å være et turalternativ om man ikke skulle bruke opp Lærdalsøyri som jeg hadde tenkt å utforske dagen etter på frokostturen til Bella.

lærdal

Vi la isteden i vei nedover kaia og et gammelt fergeleie. Det var ikke noe skilt der lenger, så det så nesten ut som om alle fergene derfra var innstilt. Lærdal hotell ligger veldig idyllisk til helt nede på brygga.

Grønt vann finner man vel kun på vestlandet.

Fargen er ikke så enkel å få fram på bilder i etterkant, den må liksom oppleves.

lærdal leonberger

Bella var veldig nysgjerrig, her hadde det nok stått noen å fisket.

lærdal

Når jeg var liten ferierte vi ofte i Flom, men i Lærdal kan jeg ikke huske at vi overnattet. Der kjørte vi i så fall bare forbi.

Denne turen her har jeg lagt opp delvis til steder jeg aldri har vært tidligere og steder jeg tror kan være veldig fine. Steder med tilgang til ferskvann for Bella og steder ikke halve vennelista på Facebook har tilbragt sommerferien sin.

Ikke alle steder det er tunnel nå gikk gamleveien i tunnel, så vi bestemte oss for å følge fjordstien så langt den gikk slik at vi rakk hjem igjen til middag.

lærdal blåklokker

Jeg tok med meg fotoapparatet, for hadde jeg ikke hatt det med så hadde det ene flotte motivet etter det andre dukket opp.

lærdal

Ikke det at det var manko på motiver med fotoapparat heller.

Her gikk biltrafikken tidligere.

lærdal rognebær

Det er ikke bare hjemme det er mye rognebær.

lærdal

Det er ikke bare hjemme det er kråke heller...

lærdal badetrapp

Bare å bade om du har lyst, ikke noe problem å komme seg opp igjen på tørr grunn.

lærdal telt

Jeg er veldig glad for at jeg ikke gikk for teltvarianten som jeg først hadde tenkt.

Hva vi har drevet med tidligere på dagen kommer fortløpende, så det er bare å følge med framover.