torsdag 26. august 2021

Lærdalsøyri

lærdaql leonberger

"I dag er det flere spennende butikker i de vakre, gamle sjøbuene og trehusene som utgjør Gamle Lærdalsøyri, innenfor antikviteter, interiør og lokalmat. Og ikke minst to koselige trehoteller: Historiske Lindstrøm Hotel og nostalgiske Sanden Pensjonat. Men jeg valgte meg Lærdal hotell. "Det unike mikroklimaet gjør Lærdal velegnet til å dyrke frukt, bær og grønnsaker, og en enkelt neve av deres velkjente bringebær eller kirsebær kan ta deg til himmels!" Var det reklamert med..."

lærdalsøyri

Frokostluftinga søndag morgen gikk fra Lærdal hotell og litt borti gata der en finner Gamle Lærdalsøyri. Jeg vet ikke om du husker at det var en storbrann der, den kunne man ikke se mye til i dag når vi tok en runde der.

lærdalsøyri

Siden det var ved åtte tiden på morgenen og ikke minst at det var søndag, så var vi der helt på egenhånd så det ut til. Jeg fikk ikke sjekket ut verken gallerier eller butikker der, så da får en vel bare ta reklamen på ordet.

lærdalsøyri

Men det er ingen hindring å tusle litt rundt og titte om det ikke er noen andre våkne.

lærdalsøyri

Det var gater på kryss og tvers der, så en kunne lage en runde av det.

lærdalsøyri

Det bar preg av mange små hus med mange frukttrær.

lærdalsøyri

Om du er i Lærdal eller bare reiser forbi, så anbefaler jeg at du tar en sveip innom Lærdalsøyri for å få litt nostalgi.

lærdalsøyri

Og jammen hadde de ikke en egen gågate, som det kun var lov å kjøre i om du skulle til en av eiendommene.

lærdalsøyri

Når vi passerte hotellet var jeg veldig glad for at jeg hadde valgt Lærdal hotell isteden for en av de nostalgiske hotellene i Gamle Lærdalsøyri. Jeg liker det litt mer moderne når jeg skal oppholde meg der lenge. Men den det er sikkert sjarmerende nok.

lærdalsøyri

Her har det nok blitt fortalt mye slarv opp gjennom årene.

lærdalsøyri

Legger nesten litt opp til at en skal titte inn gjennom vinduet når en lager til slikt.

lærdalsøyri

Nok et hotell som kanskje hadde passet meg litt. Veldig trivelig hage da.

lærdalsøyri

Litt lenger bort i gata fant jeg det jeg hadde lest om at fantes her.

lærdalsøyri

Bak museet står en gammel telefonkiosk.

lærdalsøyri telefonkiosk

En bokkiosk. Slike skulle det vært flere steder. Et sted du kan sette igjen ei bok eller to og ta med deg ei bok eller to hjem igjen.

lærdalsøyri bokkiosk

Utvalget i bokkiosken.

lærdalsøyri

Så var klokka blitt så mye at det nærmet seg frokostservering på hotellet. Da ble det en gate bort og gå tilbake i retning av hotellet.

lærdalsøyri

Mange hager med små detaljer. Om de er til hygge for turistene eller om det er for sin egen del er jeg ikke så sikker på.

sanden pensjonat

Sanden pensjonat

lærdaløyri

I utkanten er det helt klart den eldste bebyggelsen.


På vei tilbake til hotellet tittet sola fram og skylaget sprakk opp.

lærdalsøyri

Værslitte tømmerbuer

lærdalsøyri

Tilbake til Lærdal hotell for å spise frokosten.


2 kommentarer:

  1. Det er så morsomt å lese dine reisebeskrivelser. Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Vilken fin by med massor av vackra hur. Kul att få hänga med dig och Bella på er morgonpromenad :D Fina bilder och allra mest gillar jag den tredje från slutet, där fjället speglar sig i vattnet.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...