mandag 14. mars 2022

Mørket er min venn

leonberger silhuett

Mørket er en fin tid. Når en lang sommer er over ser en litt fram til at kveldene skal bli mørkere og en kan begynne å fyre i ovnen. Kose seg med innekvelder etter aktive dager ute. Når vinteren er på hell så ser en fram til lysere kvelder og ikke minst varmere kvelder. Det er derfor vi er så heldige i Norge, vi har årstider som vi nyter etter hvert som de kommer. 3 måneder så er det en ny årstid med nye gleder. 

soloppgang

Det er trivelig når sola står opp når en er på vei til jobb. Klokka skal stilles til sommertid siste søndagen i mars. Det vil si at vi må stå opp en time tidligere. Koronapandemien gjorde at planen om å kutte klokkestillingen fortsatt ligger på vent til behandling i EU.

hjemmelaget såpe

Hun som har Otto lager hjemmelagde såper, så for at jeg har hatt med meg Otto på tur skal hun lære meg å lage såper. Gjett hva dere får til jul i år familie og venner???

skitur

Jeg må jo si at det er en stund til jeg kan kikke etter hestehov og hvitveis i grøftekanten hjemme hos meg. Jeg får legge turene et lite stykke hjemmefra om jeg skal finne dem i løpet av mars i det minste.

snøkrystaller

I mellomtiden er det bare å nyte snøen og de kunstverkene den byr på med varme dager og iskalde netter. I helga skiftet jeg på senga og tørket sengetøyet på snora ute i solskinnet. Det er jo ingenting som lukter bedre enn klær som er tørket ute. Nå kommer snart pollenet seilende, så en får nyte tiden.

snøkrystaller

En snøkrystall starter ofte livet sitt som en veldig liten vanndråpe. Dersom temperaturen er under null grader Celsius kan dråpen krystallisere og danne et lite, sekskantet prisme. Denne lille, sekskantede krystallen vokser seg større ved at vannmolekyler i luften rundt treffer overflaten og blir sittende på denne. Grunnen til at dette ikke skjer, er at vannmolekylene ikke blir sittende der de først treffer overflaten. Selv om temperaturen er under frysepunktet vil molekylene vandre rundt på overflaten til de finner en mer gunstig plass. På den måten forblir også overflaten ordnet. Kanter og kroker på overflaten er egnede steder til å feste seg da vannmolekylet der kan danne flere bindinger til krystallen enn på en plan overflate. Alle snøkrystaller er ”seks-kantede”. Johannes Kepler (1611) prøvde i sin tid å forklare formen til snøkrystallene ut fra at de bestod av tett sammenpakkede bitte små iskuler. Krystaller er faste forbindelser, men det er slett ikke alle faste forbindelser som er krystaller. Det som skiller krystaller fra andre forbindelser er at det eksisterer et indre ordnet mønster.

skygge

Når man er ute på tur vår og høst, så er det gjerne lyst når man går og mørkt innen man kommer hjem igjen. Jeg går aldri med lykt på tur, jeg liker at mørket senker seg. Egentlig ser man veldig godt når øynene har vent seg til mørket. Det er veldig sjelden der er så mørkt at en ikke skimter noen konturer en kan orientere seg etter. Ennå holder det seg mørkt om kveldene slik at jeg kan kose meg inne etter aktive dager ute. Jeg er ikke videre tidlig i seng om jeg står opp i sekstiden. Sove kan man gjøre når man blir gammel.

home sweet home

Samfunnet i dag har alt for mye lysforurensing. Du går glipp av veldig mye om du er på tur med lys. Stjernene og månen blir ikke lagt merke til. I vinter har det vært noe nordlys, det er veldig vanskelig å få øye på om du har mye lys rundt deg. En gang skal jeg på nordlyssafari i Nord-Norge.

vindfall

Det er menneskelig å ønske å ha kontroll. Vi menneske blir mange ganger utrygge eller føler oss trua dersom vi ikke opplever å ha kontroll over det som skjer rundt oss. Det ligger i mørkets natur at det blir vanskeligere å holde oversikt. For noen kan dette oppleves som ubehagelig eller skummelt. Det er altså ikke mørket vi er redde for, men det som kan skjule seg, det uvisse. Jeg har aldri vært mørkredd, og for å være ærlig så har jeg litt problemer med å skjønne de som er det. 

leonberger

I morgen tipper jeg Bella blir glad, da kommer nemlig Hailey hjem fra ferie hos Julie. Hun har campert der fra fredag ettermiddag. De møttes når vi gikk en tur på søndag sammen, da var det leiking og løping innover i skauen. Hailey kikket langt etter oss da vi gikk hjem og hun ble med Julie igjen. Etter bilder å dømme så har hun det som plommen i egget.

leonberger

 

4 kommentarer:

  1. Spännande med att göra egen tvål. Det är ju ett gediget hantverk! Gissar att många av dina kompisar kommer bli glada till jul:-)
    Härliga bilder med blått som bakgrund. Den här årstiden är blått min favo färg:-) Men så mycket snö kvar hos er. Här är det bara några strängar av is kvar på ställen dit solen inte når, så idag invigde jag våren med "vanliga" skor.

    SvarSlett
  2. Wonderful photos- Mother Nature is a great artist!

    SvarSlett
  3. Each season has its draw doesn't it. You described winter very nicely.

    Making soap would be fun. I need to try.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. Jag gillar också alla våra årstider och ser alltid fram mot den som kommer snart :D Förr hade vi tankar om att flytta till ett varmare land men det blev inte så av flera anledningar. En av anledningarna var att vi skulle sakna årstiderna väldigt mycket.
    Vad roligt att kunna ge bort egna tvålar. Det blir säkert uppskattat.
    Tänk vad mycket många missar när det aldrig tittar närmare på olika detaljer i naturen. Snökristallerna är helt fantastiska och vi som gillar att fota dem får nöjet att verkligen njuta av dem.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...