tirsdag 22. mars 2022

Gårdsbesøk

ku kalv mor og barn

Det begynner jammen å bli en stund siden jeg leika bondekone, men det har liksom vært mye annet å formidle som jeg har holdt på med. Men bilder av kuer, kalver og gårdslivet er det da aldri for seint å komme med. Jeg setter i alle fall pris på bilder av dyr i solskinn året rundt. Kan jo ikke se om disse er knipset i går eller for to uker siden.

kvige

Jeg kommer stadig nærmere disse "småjentene" som er i egen innhegning. Denne gangen fikk jeg klappe tre av fire, så nå er det håp neste gang jeg skal assistere litt.

ku

Men det var om det hadde kommet kalv jeg egentlig skulle sjekke der. Og et par av kuene som har sett meg mange ganger, de dytter hverandre bort for å få all kosen selv. Det beste som finnes er å bli klødd i panna og bak ørene. Hadde de vært katter så hadde de malt så det dura langt ned i magen på dem.

ku

Det var ikke mange som sto inne når morgensola varmet godt i fjøsveggen.

ku

De kalvene som allerede var født var også ute for å sjekke verden. De var litt mer skeptiske til meg, så selv om mammaene kom for å klappes, så holdt de seg litt i bakgrunnen.

kalv

Etter hvert fortsatte de med sitt og fluene som surret i varmen var veldig spennende.

ku

Det er ikke alle som vil komme for å få litt kos. Men å studere meg fra topp til tå når jeg snakket med dem var helt greit.

kvige

Hereford er en ekstensiv storferase. Det vil si at den fôres best opp på gras, og at den ikke legger på seg fort slik som intensive storferaser gjør. Dersom hereford blir fôret opp med mye kraftfôr så vil kua bli fet og kjøttkvaliteten vil dermed bli redusert.

kvige

I helga gikk siste rest av herefordkjøttet jeg hadde i fryseren, så nå er det bare å jobbe på utover året, så jeg får litt kjøtt til høsten også. Tipper de trenger litt tilsyn utover...

kvige

 Jeg måtte sette vekk fotoapparatet, for det var de litt skeptiske til. Da var det to steg bakover med en gang. Rart det der, det er vel som et stort blankt øye som kikker på dem...

kviger

Koser seg og det ser ut som de setter pris på litt selskap.

kvige

Når de først ble litt modige så skulle de smake også. Kutunga er mye lik tunga til katten. Du kjenner at de rasper. Man må bare være litt forsiktig så de ikke får hånda inn i munnen, selv om de ikke har tenner i overkjeven kan de bite forholdsvis hardt.

kvige

Da er det bare å takke for tillitten og lade opp til neste besøk. Det kommer flere bilder, for jeg har jo tatt litt av sauene også. Der er det ikke lenge før det blir noen lamunger og titte på. Da er det skikkelig vår da!








8 kommentarer:

  1. Så søte de er! Jeg hadde nok vært litt skeptisk til å komme for nære de, men samtidig ser de jo litt tillitsfulle ut.
    Det kjøttet er nok veldig bra.

    SvarSlett
  2. The cows are cute. Talk about cows, the population of my county is 22,000 people, and we have 120,000 cows. the cows rule!

    SvarSlett
  3. Det är alltid kul att få följa med dig till alla djur på gården :D Fina bilder på de söta kossorna.

    SvarSlett
  4. Takes quite a long time to gain the trust of an animal. You seem to be doing fine, and your photos are quite nice.

    SvarSlett
  5. Wonderful visit to the farm. The cows are cute and I would be tempted to pat them too. Some of them are friendly and want to be pat too.

    SvarSlett
  6. Reminds me of my youth. I was raised on a dairy farm. Lots of work, but a good living back then.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Such wonderful photos! I love seeing the herds of cows here where we live- such sweet animals! Thanks for the great photos and have a lovely day!

    SvarSlett
  8. Lovely photos of the cows and calves. Before I was married I helped out on a dairy farm, and that was where I met my future husband. Two farms away his friend had a beef farm and they kept Herefords.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...