søndag 19. april 2020

Halve april er over


Tirsdag
Oppstart på jobb etter påske og nok å gjøre da det nærmer seg drastisk lukking av regnskapet for mars, I og med at det har vært påske, så har det dratt litt ut med å stenge. Man må jo være på jobb for å få gjort noe, og med mange dager med helligdager og tilførte fridager... ja da er det bare å nyte.



Onsdag 
Leverte jeg bilen med vinterdekk på Ringdekk og fikk den igjen med nye sommerdekk. Dekkene var ikke så all verdens dyre og forhåpentligvis utrolig bra. Jeg pleier å legge om hjulene mine selv, men når jeg måtte ha nye dekk så kunne de like godt legge om for meg i samme slengen.


Etter jobb var jeg en liten runde med Mounty og Ronja oppe i skauen her for jeg og Ingun hadde avtalt å møtes for å ta en runde ved sekstiden.  Vi løste både nye og gamle verdensproblemer i dag også, så vi avtalte ny tur på fredag igjen. Jeg tok med meg de tre andre på vel en times tur, før jeg la meg i badekaret med boka jeg holder på med nå. Jeg må si jeg er ganske lei dette vindværet, men varmen har kommet i det minste.


Torsdag
Våren nærmer seg, men ennå er det snø som ligger øverst på jordet. Pappa startet med å skålharve i dag, så nå er det skikkelig våren når våronna begynner. På jobben laget jeg vaffelrøre og stekte vafler til lunsj. Det lukter jo vafler på flere meters avstand, så det er bare å dusje og skifte klær ved første anledning.


På torsdag ble første anledning til kvelds, for jeg fikk nemlig hentemelding på GPS klokka jeg hadde bestilt meg. Det har skjedd litt med disse klokkene på 10 år så jeg når jeg fikk ladet den litt opp og tatt den med på en testrunde i skauen. Det er nesten samme klokka som Marius har, og i og med at han var fornøyd så satset jeg på samme merket. Garmin hadde jeg sist også, så det var liten tvil. Pulsen på den kan umulig stemme, for så høy puls har ikke jeg til vanlig når jeg måler den selv.


Før jeg kom meg i dusjen ble det kalvekos og litt kukos hos Anne og Lars. Måtte jo se så store kalvene hadde  blitt og jammen hadde det ikke kommet to til også. Siden Ronja ikke hadde fått være med på skauturen så ble det en tur med henne etterpå for å ta noen bilder av hestehoven nede ved bekken i jordekanten. Men når en er så opptatt å ta bra bilde at en helt glemmer seg selv, så jeg stappet hele tuppen av joggeskoen like godt ned i bekken. Litt våt ja, men den tørker ved vedoven på kvelden.


Fredag
Knallsol, men vindvær. Jeg vil ikke ha vindvær i helga, jeg vil ha sol og kunne sole meg på verandaen. I dag var en laber dag på jobben, ble endel pauser gitt med både fruktspising og slarving. Men innimellom så trenger man slike dager. Tror ikke de med hjemmekontor er så fryktelig iherdig fra 8-16 fem dager i uka heller.


Etter middag hadde jeg avtalt å møte Ingun for en tur, så vi ble enige om en runde rundt Igletjern og til Flismoen før vi satte kursen hjemmover igjen. Et lite stopp ved en pratasjuk fyr så det ble tre timer på nesten 13 kilometer. Slett ikke verst det. 


Igletjern i solnedgang, ble bare bitte litt våte på beina.
Jeg sov med klokka første natta jeg hadde den bare for å teste, det viste seg at jeg pustet 13 ganger i minuttet og hadde en elendig søvn egentlig. 29 minutter dyp søvn er alt for lite. Ikke rart jeg synes jeg drømmer mye heller. Og denne natta her, eller rettere sagt de siste nettene så har jeg sovet mer og bedre enn jeg har gjort på mange måneder. Blir egentlig litt spennende å se hvordan søvnmønsteret utvikler seg så jeg får vel sove noen netter til med den for å se utviklingen.

Lørdag



Det er mye flott vær om dagen, på lørdag var det bare litt vind innimellom. Nydelig soloppgang og jeg våknet forholdsvis tidlig, men sto ikke opp med en gang. Jeg hadde ikke planer før langt på dag. Jeg vasket golv og tørket støv, for Kjersti skulle være med innom etter at vi hadde sett på Convoyen som skulle starte klokka to i Sokna sentrum


Jeg måtte nesten le litt av sammensetningen, den besto av en traktor, ei trekkvogn, en veteranbil, en bil med hestehenger og et utallig utvalg av motorsykler. Vi konkluderte med at bikermiljøet på Sokna er stort.


Pappa hadde startet å pløye og innen dagen var over så skulle en tro at Bella og Frida hadde hjulpet til også. De var nesten like skitne etter bading i grøfta og løping på jordet. Det ble is og brus på verandaen på oss så hundene fikk herjet litt fra seg. Stakkars Hailey tok litt av og måtte tilbake i hundegården. Hun likte slett ikke at Bella hadde med seg ei venninne hjem nei. Helt ærlig så trodde jeg ikke at Hailey kunne bli sint, men da flekket hun tenner gitt og gikk mellom Bella og Frida.


Flotte blomster fikk jeg også.

Søndag

Nok en dag med nydelig sol og planene er lagt. Bare å nyte. Litt slapp morgen, men turen gikk til Vik for å møte Helle og Georg (Clooney) syntes Bella. Endelig en som var like stor som henne, men syntes hun var en liten ungjypling som maset om å leike. Vi gikk til Garntangen for årets første softis, slo oss ned på en krakk og nøt vårsola. Etter en times tid tuslet vi tilbake til bensinstasjonen og kunne dra hjem.


Godt og varmt når vi kom hjem, så etter en lunsj ble det en tur på solsenga. Da sovnet jeg en liten dubb, liten nok til ikke å bli solbrent i alle fall. Etterpå fylte jeg jord i alle krukkene og sådde blomsterfrø. Nå står de trygt på kjøkkenet bak en grind. Kanskje de overlever til det er på tide å henge dem opp ute.



Ukens tanke
Gang på gang har jeg begynt på et brev til deg, 
men hvor skal jeg sende det?
Gang på gang har jeg fundert, vil vi møtes igjen?
I brevet har jeg skrevet om mine følelser, mine drømmer og lengsler.
Noen brev blir lange, noen korte.
Det er kanskje de korte som sier mest.
Hvis du hadde telefonnummeret mitt, ville du ringt?


Ha en flott ny uke!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...