mandag 24. mai 2021

Bli med på tur igjen

 bergegnsbanen

Mandag og fri fra jobb, da må man bare være glad, selv om været ikke er som på bildet da jeg gikk tur før helga. Da hadde det regnet ei skikkelig skur når jeg spiste middag, men etterpå ble det godt og varmt til sola ble borte igjen. Her ser det nesten ut som bergensbanen strekker seg helt til Bergen, men det er bare en kilometer rett strekke.

landevei leonberger golden retriever

Tessy, Bella og Hailey er trofaste med på tur. Ronja får seg en runde i ny og ne, men stort sett blir det en runde i havna så hun får løpt og sjekket ut hva som har vært der siden sist. Mounty er også med i havna, men turer langs veien er over for han. Jeg trodde egentlig han var verre i bakbeinet enn det han er, for han er såpass sprek at han hopper over hundegården uten "fengselsgjerde" på toppen. Men det blir ingen ny vinter på han. Jeg tror vel ikke det blir så lange sommeren på han heller. 

sogna soknedalen

Det grønnes rundt veggene og jo grønnere det blir jo mindre bjørkepollen er det i lufta. Jo bedre har jeg det. Det er bare de dagene det er ekstremt og jeg får overdose jeg er virkelig plaget. I år har det vært 3-4 spredte dager. Hvis jeg er flink til å tørke av hagemøblene når jeg setter meg på verandaen, så er mye gjort. Husker å dusje håret før jeg legger meg og ikke lufter med gardinene åpne på soverommet. Da har jeg det bra. Og nå som juni nærmer seg, så har jeg det bare bedre og bedre. 4 uker nå så har jeg ei uke ferie igjen. Ikke sikkert det blir like mye ferie, for pappa har planer om å bytte tak på huset mitt og jeg har lovet å hjelpe til. Da går nok de dagene.

golden retriever leonberger

Husker du sist jeg hadde noen bilder fra denne turen? Da så ikke hundene særlig reine ut, men fulle av søle, kline og sølevann. På torsdag var de nede i grøfta for å avkjøle seg og drikke vann. Det var ikke så tørt at det støvet på veien, det skal noe til med alt regnet i det siste.

flat coated retriever golden retriever leonberger

Tessy, Hailey og Bella

Ferieplanleggingen for august er i gang, men det er dårlig med svar å få fra de jeg sender mail til med spørsmål. Da er jeg så vrang at jeg finner andre alternativer til overnatting og aktiviteter. Kan ikke skylde på andre ting når de ikke gidder å besvare en mail i løpet av ei uke. Jeg har nemlig ikke tenkt å ligge i telt hver eneste natt, og når jeg i tillegg har tenkt å ha med Bella på tur... da trenger en litt planlegging på overnatting. Tror det er greit med både dusj og ei seng innimellom. Ikke ofte jeg er på tur så campinghytte er ikke noe alternativ. Det må bli et sted som serverer frokost. 

landevei leonberger

Her er det på tide å snu og gå samme veien tilbake. Det går ann å lage en runde her, men jeg tror det er litt mye pollen i skauen ennå før jeg prøver meg på den runden. Den er egentlig best om høsten når storfe og sauer er tatt inn i fjøset sitt igjen. 

golden retriever landevei

Etter jobb på fredag var jeg innom noen sauer på beite. Da ble det noen bilder av firbeinte som storkoser seg på jordet før de skal ut på beite i skauen og fjellet. Glad mandag i dag, bare å nyte fridagen og ønske en ny firedagers arbeidsuke velkommen. Med en ny måned rett rundt hjørnet så håper jeg virkelig på mer sommertemperaturer enn det har vært hittil.

skyggebilde landevei golden retriever

Whoever follows a crowd will never be followed by a crowd.


5 kommentarer:

  1. Jeg har vært i Bergen en gang, og da tok jeg Bergensbanen og kjørte garantert forbi der du har tatt bilde :)
    Det er så trist å vite at en hund snart ikke vil være der mer. Godt at du har to til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også tatt toget til Bergen et par ganger, litt rart å kjøre forbi der en selv bor. Dette er mellom Hønefoss som toget stort sett stopper og Sokna som det ikke har stoppet på uhorvelig mange år. Tog er et greit framkomstmiddel, da en kan lee litt på seg og ikke bare sitte stille hele tiden.

      Slett
  2. Det är aldrig lätt att ta beslutet om att en älskad familjemedlem ska sluta sina dagar men det är sådana beslut vi människor måste ta för våra hundars skull. De ska inte behöva lida för att vi inte klarar det. Jag hoppas att han får en fin sista tid innan det är dags.
    Skönt att dina pollenbesvär minskar så att du kan njuta ännu mer av en grön natur :D

    SvarSlett
  3. A beautiful walk with your dogs. I also suffer when pollen is in the air but we've had a lot of rain and it's been better.

    SvarSlett
  4. Second try to post a comment. It's not easy to say goodbye to our babies, but they will tell us when it's time. They we do what they want and stay with them until the end.

    Love shots of a nice walk. It's finally warming up here. We're happy about that.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week. Scritches to the pups. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...