lørdag 15. mai 2021

Livet i hagen midt i mai

gårdstun

I løpet av året skal alle planene for hagen på baksiden av huset og bak garasjen settes ut i livet. Forhåpentligvis planer det kan bygges videre på etter hvert. Jeg har egentlig lyst på en hekk også, men er ikke helt sikker på hvor jeg kan plassere den uten at den er i veien for andre ting.

drivhusmontering

Ja da ja da, jeg veit jeg egentlig burde vært flinkere til å få litt fortgang i denne monteringen av drivhus, men med min tålmodighet som har fått tøyd seg en rekke ganger siden jeg sprettet den første esken med deler... ja så synes jeg jeg har vært riktig så flink jeg. Hva som kommer til å spire og gro her inne i sommer får tiden vise, jeg regner med at jeg trenger ett innkjøringsår for å få til noe spiselig i det minste. Hadde ikke pappa hjulpet meg innimellom våronn og annet så hadde det ikke kommet så langt. Vi samarbeider bedre når ting er ukjente for han også har jeg funnet ut. Han har til tider litt frustrasjon ovenfor meg. "Hvorfor må du være så voldsomt brutal med alt du foretar deg?" fikk jeg her en dag når vi monterte drivhusdør... Ja jeg veit at ikke alt løses med muskelkraft, men det skjer da noe... noen ganger litt mye.

drivhusdør

Etter å ha montert sammen døra, så tenkte jeg at det hadde sikkert vært lurere å ta av beskyttelsesplastikken på glasset før jeg tredde det inn og skrudde fast listene. Men nå ble det etter montering, det var ikke så mye vanskeligere. Man måtte bare få litt tak i noe så en fikk dratt det av. 

drivhusmontering

Luftevindu og starten på å sette inn glass i taket er i gang. Men problemet var å gå låsingen på glasset til å virke. Det var ikke helt enkelt å skjønne ut fra tegningen som lå ved. En regnværsdag denne uka kom jeg på en løsning, men det fikk vente til det ble opphold og levelig vær til drivhusjobbing. Det hadde vært kjekt å bruke låsingen slik at en kunne ta av taket på vinteren uten å måtte passe på å ta av snøen på det. Etter all den jobben så blir det helt uaktuelt å gjøre det en gang til!

montering drivhus

Etter et tips fra Villroses hage, om Vårfloks til å ha rundt drivhuset startet jakten på Vårfloks. Og tanken slo meg... kanskje jeg skulle spe på litt med sommerfloks og høstfloks også? Da kom det til å blomstre hele året rundt drivhuset. Men noen av dem ble forholdsvis høye fant jeg ut, så jeg får se om jeg holder med til vårfloks rundt drivhuset, og går for de andre et annet sted i hagen.

vårsjasmin

Ellers i hagen har er det snart blomstring på noe jeg trodde var vårsjasmin, men endel hevder det er noe kirsebærtype. Jeg har fått en avlegger fra en annen hage, så har ikke vært i noe butikk. Derfor noe uviss og ikke er vel mine grønne kunnskaper særlig større enn mine grønne fingre heller. 

pinseliljer

Pinseliljene har funnet ut at det er vår og spirer bra ennå i det minste. De pleier å blomstre, om ikke til pinse så litt etterpå.

peon

I det ene bedet har jeg en peon som blomstrer veldig tidlig. Den har ikke så fin blomst som den andre peonen jeg har som blomstrer seinere på sommeren. Den tidlige har en enkel blomst, mens den seine har både dobbel og trippel blomstersett. Der er blomsten som en ball fra mørk rosa til helt hvit innerst.

bjørk

Tuntreet har for alvor startet spredningen av pollen, så jeg satte stor pris på noen dager med regn her tidlig i uka.

snøskavl

Det finnes ennå snø i veikanten.

gultulipan

Jeg får skryte litt av min mammas tre tulipaner. Det er tross alt tre mer enn som kommer hos meg, til tross for iherdige forsøk før jeg ga opp.

tulipaner

Disse løkene er eldgamle og ha spiret så lenge jeg kan huske. Men hos meg 100 meter unna nekter de å komme opp av jorda.

tuntre krakk

Krakken er på plass under tuntreet. Steinbordet har stått der i vinter.

montering av drivhus

På mandag regnet det igjen, så da ble alt liggende på verandaen av vinduer og andre småting som skulle monteres. Men tirsdag etter jobb så måtte jeg bare ta meg selv i nakken og prøve disse vindusklipsene ennå en gang for å gå satt fast vinduene. Jeg hadde kjøpt med meg Tec7 som backup. Må jo prøve å få noen vekster ut i dette drivhuset når jeg først har kjøpt det.

drivhusmontering

Taket satt godt med Tec7, men veggene var ikke fult så enkle å få til å hefte raskt nok. Kunne jo ikke stå å holde dem i en evighet heller, så jeg gikk inn og hentet rullen med gaffatape. Det er en helt makeløs oppfinnelse. Jeg reparerer det meste med det. Har du gaffatape, ståltråd og WD40, da kommer du veldig langt her i livet.

montering drivhus

Da holdt rutene seg på plass og jeg kan ta Tec7 i alle skjøter for å få det tett. Jeg har gått for jordgolv slik at plantene får tilgang på meitemarken. Nå i regnværet på onsdag så krydde det av mark der inne så jeg. Jeg må ha noe å gå på i midten, så jeg får utnyttet all plassen. Jeg har ikke valgt stein på golvet som varmebevarende, men satser heller på litt fyring om det skulle være nødvendig. Erfaringsmessig så er jeg i overkant flink til å vanne, slik at de råtner og drukner isteden for å tørke ut. Med fritt jord nedover så har jeg eliminert en dødsårsak for mine planter.

montering drivhus

Gjerde rundt så ikke de hjelpsomme firbeinte gartnerne får fri tilgang, til det har satt seg litt rundt drivhuset. Sikkert noen av dere gartnerfolk som gremmes, men jeg prøver bare å få det litt praktisk for meg som ikke har i overkant antall grønne fingre. Over helga skal jeg en tur på Hageland for å handle litt utsyr jeg kan trenge utover sommeren. Samt et plommetre. 


Det er TrädgårdsFägring som holder oversikt over hageplaner, se mange andre sine planer for deres hager 2021 hos TrädgårdsFägring.

8 kommentarer:

  1. Det er jo imponerende at du har fått drivhuset i sammen. Jeg hadde gitt opp for lengst. Det blir spennende å se hva du vil dyrke der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde nok ikke blitt fult så bra om ikke pappa hadde hjulpet meg til tider. Det hadde vært komplett umulig for en aleine!

      Slett
  2. Hej Lillian!
    Bra jobbat, det är inte lätt att få ihop ett växthus. Ritningarna är inte heller alltid så bra. Jag hade tur som kunde se en film på tillverkarens hemsida, där man monterade ett likadant växthus. Det var till stor hjälp. Men störst hjälp hade jag av min man och mina ungdomar.
    Hoppas du får mycket glädje av det. Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. En film hadde vært til stor hjelp. Håper virkelig det blir noe spiselig i løpet av sommeren... ellers må man vel ha trua til neste sommer.

      Slett
  3. Wow, vad du har jobbat på bra och med ett lösningsfokus som fixade det mesta :D Jag är djupt imponerad och nu ska det bli spännande att följa dina plantors utveckling. Om du lyckas är det jätterkul och det tror jag att du gör. Men om inte så har du lärt dig massor till nästa vår :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en må ta lærdom av oppstart med ny hobby og satse på det beste!

      Slett
  4. Kjekt å komme i gang med hageplaner, gratulerer med nytt drivhus. Jeg har holdt på med rydding og planting i drivhuset i dag, veldig koselig. Her i Haugesund har nok våren kommet litt lenger, men vi har hatt det mye kaldere enn vanlig. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror hele Norge har hatt en kaldere vår enn normalt jeg

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...