lørdag 8. mai 2021

Drivhuset har reist seg

 drivhus

Jeg startet på lørdag og pakke ut eskene som drivhuset kom i. Det var utrolig mange deler og etter min mening kunne det godt ha kommet i mer sammensatt utgave. Til en forandring så leste jeg bruksanvisningen før jeg gjorde for mye. Der sto det advarsler om at en ikke måtte være frustrert når en startet, man måtte ikke nyte alkohol eller andre rusmidler og unger kunne ikke delta. Stipulert tid til montering var 5 timer.

montering drivhus

Allerede da skjønte jeg at det kom til å bli en dårlig lørdag. Men man kan jo ikke gi opp før en har startet og jeg fikk holde på aleine. Så langt var alt vel.

drivhusmontering

Noen deler skulle være til venstre og andre til høyre, skruer i ei skål og mutere i en annen. Gulvteppe for å unngå at de forsvant ned i sprekkene i golvet på verandaen. Hadde liten lyst til å demontere golvet i tillegg til alt det andre.

montere drivhus

Utover dagen så viste det seg at noe var litt speilvendt for jeg hadde misforstått hvor venstre egentlig var. Bruksanvisningens venstre var ikke min venstre og noe skulle være speilvendt og annet ikke. Når veggene skulle settes sammen var det helt greit å være litt flere enn bare meg. 

montering drivhus

Når vi kom så langt at taket skulle monteres så viste det seg at vi manglet muttere til alle skruene. Men vi hadde da fått det såpass sammen at det kunne flyttes bort på sokkelen som var vatret og tilrettelagt. Jordkanten rundt tenkte jeg at jeg skulle kjøpe noe krypblomster som ikke sprer seg inn i drivhuset, men kommer igjen fra år til år. Noen som har noe forslag?

montering av drivhus

Så mandag etter jobb dro jeg innom for å kjøpe en håndfull muttere som passet til skruene. Ny uke og nytt håp for videre montering. Men det ble regnvær. Det gjorde at videre framgang på drivhuset ble utsatt noen dager. 



Det er TrädgårdsFägring som holder oversikt over hageplaner, se mange andre sine planer for deres hager 2021 hos TrädgårdsFägring.

10 kommentarer:

  1. Wow! Så flink du er! Det der blir romslig og fint 👍🏼Lykke til med fortsettelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk 😊 må bare ha litt silikon nå så blir det bra.

      Slett
  2. Grattis! Ni är på god väg. Och som jag förstått det så är det en utmaning att montera växthus ur paket.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir ikke flere for å si det sånn 😉

      Slett
  3. Se der, ja! Mye er gjort nå. Har hørt mange frustrerende historier om montering av drivhus. Håper resten av delene er som de skal være.
    Jeg er kjempeglad i vårfloks. Lave, krypende, og i mange fine farger :)

    SvarSlett
  4. Väldigt bra kämpat och vilken ordning du hade på grejerna innan du satte igång. Det måste ha underlättat även om vänster och höger ställde till det lite. Det ser superbra ut och snart börjar diverse plantor spira och gro där inne. Kul att få se resultatet längre fram :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var mye mer komplisert enn jeg hadde forestilt meg å sette opp et slikt drivhus. De som har laget det har laget det mye mer komplisert enn det som var nødvendig. Gleder meg til det begynner å spire der inne.

      Slett
  5. Hej Lillian!
    Det är inte lätt att skruva ihop ett växthus, är så glad att jag hade hjälp av mina ungdomar och make. Det blir riktigt fint, hoppas att resten går av bara farten.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det var slett ingen enkel jobb, glad at pappa kunne hjelpe meg innimellom.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...