torsdag 13. mai 2021

Jordbruksoppgjør - Bondeopprør

 sau

Visste du at å være bonde er en 24/7 jobb? Visste du at bonden ikke kan gå inn og legge seg på sofaen klokka 16 og forvente at søya ikke starter å lamme før klokka 8 neste morgen. Visste du at dyra må ha mat noen ganger om dagen om det er lørdag og søndag også? Visste du at de kan bli syke om de ikke får tilstrekkelig tilsyn og stell? Spiser ikke sau sier du kanskje, men det gjelder faktisk om du liker biff, steik, ribbe og annen kjøttmat. Visste du at en som dyrker grønnsaker må jobbe 24/7 deler av sesongen også? Trodde du bondeopprøret bare gjaldt de som har dyr?

sau

Det burde ikke være noe bondeopprør, det burde rett og slett være ett folkeopprør. Jeg er ikke særlig opphengt i politikk eller mat for den saks skyld. Jeg lever vel litt akkurat nå, men jeg har jo betraktninger om hva jeg omgir meg med her i livet. Mat skal være godt, billig og ikke ødelegge kroppen min. Jeg har hørt mange argumenter fra, la oss kalle dem "lite opplyste asfaltmennesker". Ingen annen yrkesgruppe er subsidiert så mye som norske bønder. Nei, men det er faktisk ikke noen annen yrkesgruppe vi er mer avhengig av heller. Uten mat dør de aller aller fleste iløpet av forholdsvis kort tid.


 Så om du blåser i om du må leve på fisk (ja for en fisker er ikke en bonde) og vann resten av livet, så kan du faktisk blåse i hva bonden får for den tiden de legger ned for at du kan kjøpe mat på butikken. 

elgslakt

Jeg vet det er noen jegere der ute også, men det er faktisk en bitte liten del av befolkningen som er helt selvforsynt med vilt fra skauen, fisk fra elva og vann, de som skyter alt som leer seg om de hat to eller fire bein, pels eller fjær. Jakt er ikke en livnæring for hvermansen faktisk.

kanin

Hvor mange kaniner måtte du hatt i stua, på verandaen eller i garasjen om du skulle overlevd ett år? Hvor mange måtte en familie hatt for å overlevd ett år? Kaniner får jo forholdsvis mange unger om de får yngle fritt, så det burde gå greit rundt.

silkehøner

Hvor mange høner måtte du hatt? Tja, høner er kanskje de som tar minst plass som du kunne basert å overleve på. Alle næringsstoffene du trenger finnes i egg, bortsett fra C-vitamin. Så måtte du bare funnet noe med mye C-vitamin som bjørnebær, paprika og grønne grønnsaker som brokkoli og rosenkål. Det er noe å fylle vinduskarmen med det tenker jeg. Vitamin C til å stimulere immunforsvaret, som beskytter oss mot infeksjoner som for eksempel forkjølelse. På grunn av sitt bidrag til normal kollagendannelse er C vitamin også viktig for skjelettet, brusk, gummer og tenner. Vitamin C er også med å redusere tretthet og utmattelse. Så høner på badet og fulle vinduskarmer av grønne grønnsaker så trenger vi ikke bonden. 

gris

Bønder betaler skatter og avgifter til staten, så trekker en fra alt staten får av inntekter på landbruket, så er det ikke så himla mye de subsidierer landbruket med på bunnlinja. En bonde trenger utstyr for å kunne skjøtte arbeidsdagen sin og gjøre den "forholdsvis" kort. Rasjonaliseringen i landbruket har vært enorm de siste 50 årene. Det hadde ikke gått å ha så store gårdsbruk i dag uten nye redskaper som har kommet til de siste årene. 

kuer

Jeg vil ikke ha kjempestore gårdsbruk som ikke veit at "Dagros" spiste litt lite søndag kveld. Jeg er heller ingen romantiker som vil at hver og en av oss skal ha "Dagros" i hagen og "Klara" på vaglepinnen bakerst i garasjen. Jeg vil ha et fornuftig landbruk som tar vare på dyrehelse og trivsel. Jeg vil ha mat fra et landbruk som slipper ut dyrene i skog og mark, på fjellet eller hvor det nå er de får luftet seg og spist sunn mat før vinteren igjen.  

sauer

Jeg er ingen bonde, men jeg er oppvokst på et småbruk med kornproduksjon. Når jeg var liten var det høy som ble hesjet meter på meter når det var som varmest om sommeren. Er det en annen ting du kanskje ikke har tenkt over, så er det at det finnes ikke noe annet yrke i verden som er mer avhengig av været enn det en bonde er. Er det tørt blir det ingen avling, ingen avling ikke noe mat til deg og meg eller noen av dyra. Er det regnvær og vått, så blir det ingen avling, og ingen avling ingen mat. Er det kaldt så blir det ingen avling og ingen avling... Jupp ingen mat til deg og meg eller noen av dyra. Vi må ha det som svenskene sier LAGOM. Akkurat passe med både varme og nedbør, Stell og tilsyn litt utenfor klokka 8 til 16 en hverdag. 

ku

Veit du hva som skjer når dyra blir sjuke? Jo da må dyrlegen komme, de må proppes fulle av antibiotika. Veit du hva som skjer med den antibiotikaene i dyret? Tror du alt bare blir borte og ingen ting lagres når dyret en gang slaktes? Feil bruk av antibiotika kan føre til utvikling av motstandsdyktige (resistente) bakterier. Det betyr at antibiotika ikke lenger har effekt på disse bakteriene. Bakterier som er resistente mot antibiotika er et alvorlig og økende problem i hele verden.

fødsel

Nei jeg taler ikke bøndenes sak, jeg taler min og din hverdag og konsekvenser av at vi ikke har et landbruk i Norge som fungerer for hvermansen. Jeg taler for sunn mat og matvett. Om du ikke spiser kjøtt så har andre land et helt annet fokus og ikke minst holdninger til bruk av sprøytemidler på mat som eksporteres til Norge. Om du kun skal gå for økologisk landbruk så må i allefall landbruket subsidieres og utvides. Økologiske avlinger er mindre enn avlinger med en fornuftig holdning til dyrehold og sprøytemidler. Om du har ei kanne med sterke midler, så trenger du ikke bruke hele kanna for å få brukt den opp, du kan bruke halve kanna av et mildere middel. 

antibiotika

Jeg vil ikke si jeg har noen faglig bakgrunn i å utale meg, men jeg er oppvokst på småbruk, har vært på besøk på flere gårdsbruk, kjenner mange bønder, har autorisasjonsbevis for bruk av sprøytemidler, jeg jobber et sted det produseres dyremat til alle raser som en bonde har, til fiskerinæring og legger dermed grunnlaget for endel meninger, som kanskje er mer gjennomtenkt enn vanlig fra mitt hold. 

* *





1 kommentar:

  1. Min ena systers man har en gård med både djur och spannmål så jag vet att det är ett riktigt slitgöra med dålig betalning. En livsstil som man trots allt jobb måste älska för att orka fortsätta med. Jag vet att bönder hellre vill ha betalt för det de producerar än att få bidrag för att de t ex inte odlar på viss mark. Förutom att det är ett hårt jobb är det också ett av de farligaste jobben med många arbetsplatsolyckor. Jag äter inget som kommer från djur men jag äter det som växer och jag respekterar att andra inte gör samma val som jag. Bönder borde få mycket mer uppskattning och framför allt bättre betalt. För som du skriver får vi svårt att klara oss utan dem.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...