onsdag 5. mai 2021

Rekognosering på Aklangen

golden retriever aklangen

Patran sier ikke nei til en liten tusletur på Holleia en ettermiddag. Planen var å prøve å finne ut hvor det kunne være orrhaneleik der, for det var flere stykker som har vært på overnatting og rapportert om fuglesang fra orrhaner tidlig på morgenen. Jeg kan ikke si jeg ble så mye smartere etter å ha snoket litt rundt. Men nå har jeg fått noen tilbakemeldinger på hvor de kan være, så jeg får prøve meg ei natt.

aklangen

All isen hadde gått, så egentlig burde man vel overnattet i kano midt på vannet. Problemet er at man får ikke sneket seg inn på dem derfra, så da blir det nok ikke særlig til bilder å vise fram i etterkant. Skal man bare høre dem kan man jo se på tv.

golden retriever aklangen

Merkelig var ingen av hundene særlig hippene på å bade, så vi hadde flaks med det. Da slapp det å bli skikkelig vått bak i bilen. Det var helt stille der, så orrhanene spiller nok bare på morgenen der. Vi gikk inn til høyre før brua og ut til odden like ved hytta. Der begynte det å bli så vått og skikkelig myrete. Det er lite ideelt når det gjelder joggesko på beina.

aklangen

Jeg har ikke vært på Aklangen siden jeg var liten. Mener vi hadde et par overnattinger med campingvogn der. Ikke det at jeg kjente meg igjen, men absolutt et fint sted å campe en natt eller to.

traner aklangen

Mens vi sto og tittet utover vannet fikk jeg plutselig øye på tre traner som kom flygende. Det er store prektige fugler når man får se dem på forholdsvis nært hold. De låter ikke så pent når de holder sangkor, men i lufta er de forholdsvis fredlige.

traner

De svingte rundt og forsvant mellom furutoppene.

Vi så ikke noe tegn til orrhaneleik der vi gikk, men jeg var en snartur opp igjen på fredag for å gå andre veien. Der så det ut på kartet som det var mer myrer langs hele vannkanten. Det lå en kano bindt under brua, så jeg kan jo ta med meg ei padleåre og redningsvest for å komme meg rundt. Problemet er at en får ikke sneket seg noe sted med kano. Jeg og Patran ønsker oss en kajakk hver, takstativ til bilen for å få fraktet dem. Dette høres forholdsvis dyrt ut, så det blir vel skrevet på listen over ting å gjøre litt lenger fram i tiden.

golden retriever aklangen

Dårlig hold i den skøyteisen som lå langs land. Hailey vurderte den ikke engang.

aklangen

Litt kveldsskumring er stemningsfylt.

Det var mange steder det var laget til bålplasser nedover, så om man ikke vil ligge ved brua, så er det et utall av andre steder man kan slå seg ned for dagen eller natta.

golden retriever aklangen

Etter en stund fant vi tørre furumoer.

storfugl møkk

Der var det fuglemøkk, men det var kun akkurat der. Så den har nok tatt seg ei real hvil i toppen av buska ettersom alt var så samlet.

leonberger aklangen

Her snudde vi og tok samme stien opp igjen. Hadde vi vært der litt tidligere på dagen hadde vi gått hele runden rundt vannet, men det får vi ha tilgode en annen dag.

aklangen

Hadde det vært litt nærmere solnedgang så kunne det blitt et praktfult skue.

flat coated retriever aklangen

Ikke engang Tessy ville svømme, så det måtte vært noe spesielt med dette vannet.

aklangen

Imponert over Patran som kommer i hvite sko og klarer å holde dem hvite gjennom hele turen.

and

En andefamilie var på svømmetur også, de så seg kanskje om etter en egnet redeplass for familieforøkelsen.

aklangen

Har du tatt ukas oppfordring? Er det noe du har tenkt på lenge, så ikke utsett det lenger. Ta initiativet og få planene ut i livet før neste helg! Lev i nuet og nyt livet. Alt i livet er midlertidig. Hvis ting går bra... nyt det! For det varer ikke evig. Hvis ting går dårlig, uro deg ikke. Det varer ikke evig det heller...

På fredag før jeg plukket opp Kjersti så var jeg og Bella en tur til på Aklangen for å gå stien den motsatte retningen. Der var det mer egnet terreng og vi slo oss ned på en krakk i vannkanten for å nyte sola en halvtimes tid.

Det var mange folk flere steder som hadde slått opp telt og hengekøyer så jeg kunne vel spurt noen av dem om de visste hvor den eksakt var, men vi tuslet nå nedover vi da.

aklangen

Denne brygga hadde sett sine bedre dager.

leonberger aklangen

Bella nyter også sola, det så ut som hun koset seg hun også. Ikke bare jeg.

aklangen

Dette er et godt alternativ til sofaen mener nå jeg.

myr

Denne trebroa strakk seg tvers over myra og bort til ei hytte. Der snudde vi slik at vi skulle rekke å plukke opp Kjersti når hun sluttet på jobb ved sjutiden.

aklangen

Bare å nyte ei ny uke, snart er det helg igjen!