lørdag 26. juni 2021

Urbane Totoniger

Ble avlyst da viruset ankom landegrensene og billettene ble gyldige året etter isteden. For vel en ukes tid siden fikk jeg mail om at billettene mine var gyldige til fredag klokka 21. Opprinnelig var det billetter til 500 stykker, men på grunn av restriksjoner så ble de halvert og vel så det. De første 200 som hadde kjøpt billett til showet hadde gyldige billetter og resten måtte finne ledig plass på show en annen dag. Jeg var ikke helt sikker, siden billettene mine var kjøpt i fjor og når jeg logget inn på ticketmaster så sto det at showet var flyttet. Da ble jeg litt overrasket når jeg fikk mail om gyldig billett så nære showdato. Desto større ble gleden.

Evjua Strandpark

Jeg møtte Helle i Hønefoss, for det var liten vits i å kjøre to biler oppover. Vi var blitt tipset om Lokkstallen i Rørvika for en matbit, men de tok ikke forhåndsreservering og når vi kom dit var det fult. Hmm vi begynte å bli sultne og det fristet ikke så mye med Kafeen på Lygna egentlig. Da er jammen google kjekk og ha. Et tilfeldig klikk på noen anmeldelser og når de sier ar maten var bedre enn forventet... ja da håper vi faktisk at den var det. En telefon for å høre om de hadde ledig bord og jupp, det var bare å komme. Navnet på stedet var ukjent både for meg og Helle, så da ble det litt sjekking av kartet.

Wow for et sted ved Mjøsa vi endte opp ved. Her var det virkelig nydelig, masse båter og campingvogner, men restauranten som så ut som en gammel lekter var nesten folketom.

Viken 2

Etter litt sjekking så hadde faktisk restauranten gått som båt på Mjøsa helt til 1942. Er du ute etter en unik helg, så er Evjua vel verdt å sjekke ut. De reklamerer med idyll ved Mjøsa og det hadde de skikkelig rett i!

evjua strandpark

Vi fant oss bord og bestilte mat. Uteservering er topp når det er så flott vær som vi hadde i går.

langtidsstekt svin

Store porsoner så jeg orket ikke hele det langtidsstekte svinet fra nabogården. Også så godt som det smakte. Virkelig verdt å anbefale en matbit der. Jeg og Helle fant ut at dit skulle vi tilbake til.

Kapp

Klokka nærmet seg showstart og vi kjørte de siste ti minuttene til Melkefabrikken på Kapp. Der var første showet ikke helt ferdig, så vi ruslet en runde ned til brygga for å se der det hadde vært brann tidligere i år. Ruinene sto der like rake og det luktet brent i nærområdet.

melkefabrikken på KAPP

Litt rart de ikke har blitt revet ned eller gjort noe med så lang tid etter.

Skibladner

Vi dumpet innom nok en rundtur vi kunne tenke oss. Seile en runde på Mjøsa med Skibladner. Sitte på dekk og spise reker og nyte godværet. Det hadde vært noe det!

mjøsa kapp

Det var endel som hadde kveldsbadet sitt, akkurat det fristet ikke noe særlig, men bryggevandring er helt greit.

mjøsa

Rundt den odden der satt vi når vi spiste middag.

Showet var slutt og vi fant ut at det var like greit å være litt tidlig ute for å skaffe oss plasser, siden det ble tildeling av stoler da opprinnelig plassering ble for tett.

kapp

Første port sjekket om vi hadde gyldige billetter, så fikk vi komme inn på området og stille oss i inngangskøen. Vi skulle nemlig ikke ha noen rekvisitter.

itte noe smitte

Veldig fokus på smittevern og når vi satte oss måtte vi scanne oss inn på plassen vår. Så om det blir noe i etterkant så slipper hele teltet i karantene.

Urbane totninger

Ordnede køforhold og jupp vi sneik oss bak noen trege gamle kjerringer som bare sto og vaset egentlig. Eller så hadde de dårlig avstandsbedømmig på et par meter eller så.

utbane totninger

Stolene er ikke videre gode å sitte på i et par timer, men siden man måtte sitte når man var kommet inn så kunne vi vel vært litt seinere ute sånn sett.

urbane totninger

På bordene var det qr-koder så en kom på en nettside for bestilling av drikke. Bare å betale med kort og så ble drikket levert på bordet.

fasiliteter

Litt småtørste etter middagen, så det var godt med litt forfriskninger.

Håkon Skau

Håkon Skau er aldri feil, han og a'mor og livet på Skreia.

urbane totninger

Nytt av året var at scenen var i to etasjer. Jeg synes dette var ett av de bedre showene jeg har sett med dem. Og jeg har vært der i mange år på rad.

Klare for show, og for et show det ble!

PS for de som ikke er kjent på Toten, så er det like mange veier på kryss og tvers der som på Røyse... så det ble en liten sightseeing før vi fant riksvei 4 og kunne sette kursen hjem igjen på natta.