torsdag 24. juni 2021

Stolpejakt på Jevnaker

 randsfjordkirke

På søndag hadde jeg avtalt med Siv at vi skulle ta de siste stolpene jeg hadde igjen på Jevnaker. Jeg manglet de i sentrum og på runden i skauen rundt glassverket. Hr Yr hadde ymtet om litt småregn, men jeg ga klar beskjed om at han pent fikk drøye det til vi hadde kommet til bilen igjen. Vi møttes på parkeringa til Randsfjord kirke, for der ville vi komme tilbake etter runden i skauen bak glassverket.

rose humle

Det luktet aldeles nydelig av rosene som var plantet langs hele parkeringa. Jeg var litt tidligere ute enn Siv så jeg knipset et par bilder av noen iherdige humler som fløy fra blomst til blomst.

snublesteiner

Nede ved gamlebrua ligger det tre snublesteiner, jeg har sett etter de som er i Hønefoss også, men de fant jeg ikke den gangen, så jeg får ta en ny titt.

Jevnaker

Det var forholdsvis folketomt i gatene på Jevnaker, så vi trengte ikke passe oss. Det kom en mann bort med en bitteliten hund og lurte på om å få hilse. Bella inviterte til leik med en gang, så hadde de gått løse så hadde de fått det kjempegøy. Utrolig hvor mange som slår av et par ord når en møter på dem når man har med hund. Går man aleine så er det knapt at de hilder engang.

kirke

Vi passerte folkestimen på glassverket og leitet etter stien som skulle føre oss til skogs. Forbi det gamle meieriet ligger det en nedlagt kirke, eller hva man nå kaller det. 

Hadeland glassverk

Det var gangbru over jernbanen og den eneste utsikten var Hadeland Glassverk. 

skogssti

Vi skjønte at det snart kom regn da vi slo inn på stien gjennom skauen. Der sto myggen i kø som en vegg og gikk til angrep ved det minste tegn til stillstand og bar hud.


Stiens eneste utskitspunkt hadde tre krakker, så det var bare å sette seg ned for ei hvil om man ville. Her ligger Jevnaker for dine føtter. Stoppen ble kortvarig, for myggen holdt ikke helt avstand selv om det var forholdsvis åpent der.

hunder i bagasjen

Vel tilbake til kirka etter en drøy time, så var det bare å takke for turen og dra hjem for planlegging av middag. Regndråpene holdt seg unna hele veien hjem, men da kom dem for fult. De fortsatte resten av ettermiddagen, så det ble innekveld isteden for verandakveld.





3 kommentarer:

  1. Flotte bilder fra ditt distrikt og flotte hunder!
    Noen nyperoser dufter helt fantastisk.

    SvarSlett
  2. Fin promenad och jag är inte förvånad över att många vill hälsa när du kommer med dina hundar. Jag gissar att det är Bella som lockar mest :D Synd att myggen ska förstöra en del av upplevelsen när man går i skog. Men det får man ta om man vill ta sig ut i naturen.

    SvarSlett
  3. Lovely walk with lots to see! I like to pet dogs I meet on the way, too!

    It's nice to see your link this week at 'My Corner of the World'!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...