mandag 14. juni 2021

Akerselva på langs

 Akerselva

Det er en stund siden jeg spurte om Marius ville være med å gå langs Akerselva, og siden sommeren går fort og jeg har mange planer, så er det greit med alt som kan hukes av som utført. Noe særlig til stolpejakt ble det ikke i går, for de sto ikke langs elva. Men jeg fikk nå scannet en i det minste.

akerselva kart

Det ble en god tur litt på hver side av elva tur retur. Vi parkerte i Vulkanen parkeringshus og gikk opp til Maridalsvannet, ned igjen til byen og sjekket ut havet før vi returnerte til parkeringshuset igjen. Vel hjemme på Gjelleråsen igjen disket Merethe opp med Fajitas til oss. 

Akerselva andefamilie

Vi så kun ei eneste andemor med ungene sine, men mange andre voksne fugler og ikke minst en haug med måker.

andunger Akerselva

Det gikk et utall bruer over Akerselva, så om man ville gå på den ene eller den andre siden var valgfritt. Vi gikk nå litt på kryss og tvers for å få litt variasjon på opp og nedturen.

Akerselva

Det var vel like mange fosser som det var bruer, så det ble noen bilder i løpet av dagen kan man si.

hengebru

Den eneste hengebrua vi gikk over så vidt jeg husker. Denne forserte vi både på vei opp og på vei nedigjen.

Akerselva

En av bruene hadde en advarsel på bruvangen.

Akerselva

Siden vi hadde parkert nesten i bunnen, så la vi i vei oppover langs gangveien som fulgte elva oppover.

Akerselva

Det var skilt i de aller fleste stikryssene, men hvor vanskelig er det å følge elva?

Akerselva

Når stien gikk lenger oppover gikk den mer over i grus. Det er adskillig bedre for beina, enn asfalt.

Akerselva

Tegelsteinsbyggene var det utallige av oppover Akerselva.

Akerselva

Marius er en tålmodig sjel som unngår kamera linsa etter beste evne.

Akerselva

Det var forholdsvis lite vann nå, men det vannet som var virket veldig reint. Fossene var kritt hvite der de forsvant nedover fjellet.

Akerselva

Det ble mange fossebilder.

Akerselva

Jeg tror ikke jeg legger merke til alle de "rare" folka bare fordi jeg er fra bygda. Men når man tusler rundt i urbane strøk, så er det utrolig mange merkelige fyrer man legger merke til.

Akerselva

Vi fant ikke ut hvorfor alle elefantene var plassert ut. 

Akerselva

Mange flotte steder som en passerte oppover langs elva, men jeg tror kanskje dette er en litt sånn "bean there done that" tur. Mange andre steder å utforske i Oslo om en ikke skal gå de samme stedene mange ganger.

Akerselva

Det lå folk strødd alle steder for å sole seg. Noen hadde med mat og skulle tilbringe hele dagen på plenen. Det var endel hunder, men ikke så mange. Mine var igjen hjemme da jeg ikke visste helt hvor enkelt det var å komme ned til elva for å avkjøle seg for dem. Helt greit med grisebein hver seg, så de klaget ikke.

Akerselva

Det var forholdsvis mye glasskår langs stien så hunder burde vel hatt potesokker for å ikke skjære seg.

Akerselva

Arbeiderlivet har satt stor merknad på gamle delen av Oslo.

Akerselva

Marius er litt mer kjent i urbane strøk enn meg, så han ble litt overrasket til tider med hvor vi befant oss når det var noen kjente steder som dukket opp.

Akerselva

Hadde vært spennende å tatt en tur langs elva når den går flomstor.

Akerselva

Når vi nærmet oss Brekkedammen og Maridalsvannet så flatet elva ut og det var lange stille strekker.

Akerselva

Teglsteins bygningene holdt fortsatt stand oppover,

Akerselva

Noen holdt kajakk kurs.

Akerselva

Om det bare var utstilling eller om det var bruktsalg er jeg lettere usikker på, men en mengde malerier var stilt ut langs stien.

Fabrikkjentene skulptur

Jeg lar meg fasinere av skulptuer, jeg har vel sagt det tidligere og jeg kan si det igjen. Jammen godt jeg ikke er kunstner for da hadde jeg beholdt mange selv.

Akerselva

Det ble ikke så mange bilder langs elva nedover mot sentrum, for de fine stedene hadde jeg jo allerede tatt bilder av på tur oppover.

Akerselva

Jeg har ikke tall på alle bruene vi forserte i dag. Men de var mange og noen mer forseggjorte enn andre.

Akerselva

Flere uteserveringer var det også, men vi fant en liten kiosk og kjøpte litt drikke, for vannflaskene ble ikke med i bilen nedover gitt. Greit med lit væskepåfyll kjente vi, for det var forholdsvis varmt selv om det var endel skygge og litt skyer.

engel

Jeg fant en statue av meg også...

Akerselva

Vi fant ut at når vi først hadde gått tur retur Maridalsvannet, så måtte vi jo gå siste stykket helt ned til havet også. Ja dagen var ennå ung og formen på topp.

Akerselva

Nedover var det også lite liv i elva.

Akerselva

Brått var vi i skikkelig urbane strøk og hele Akerselva forsvant liksom bare.

Jernbanetorget

Vi gikk over jernbanetorget for å komme til Operaen. Det var mye veiarbeide og stengte fortau nedover.

operaen

Vi satte kursen mot Tjuvholmen for å sjekke ut bylivet før vi gikk tilbake til Mathallen der vi hadde parkert i parkeringshuset Vulkanen. Billig og god plass er det ikke i alle parkeringshus. Der tror jeg at jeg skal parkere flere ganger. Det er et par andre ting jeg skal sjekke ut i Oslo i sommer,

Munch

Norges mest omtalte bygg en periode.

lavendel

Litt forskjell fra mine lavendler, de blomster nok ikke i sommer.

statue

Takk for turen Marius, drar deg nok med på tur igjen seinere i sommer.




7 kommentarer:

  1. Jeg gikk en liten strekning der for mange år siden, og følte nesten jeg gikk på Karl Johan! Det kom folk bak og foran og de lå strødd på grønne plener. Jeg mislikte det sterkt, sjøl om elva var fin og murbygningene imponerende.
    Turen deres så jo riktig så idyllisk ut 😅

    SvarSlett
  2. What a fun walk. Most lovely.

    Awww on the ducks and ducklings. Spring brings the babies.

    It was nice to see a sculpture of you. You're an angel indeed.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. ♥

    SvarSlett
  3. Jeg har hørt at dette skal være en fin tur man bør gå, men har fortsatt ikke kommet meg av sted.
    Det skiltet på broen er det skrevet en sang om, med Lillebjørn Nilsen. Jeg kunne deler av den en gang i tiden.

    SvarSlett
  4. Vilken trevlig vandring längs älven och massor att titta på. Även om man är en naturmänniska så är det kul att någon gång ibland se något annat och det är alltid fint med vatten i en stad :D Inte illa att vara avbildad så fint som du i "din" staty :D

    SvarSlett
  5. Oh I would so like to walk there

    SvarSlett
  6. You had a great adventure! I love the scenery and statues and I'm glad they captured you so well with your wings!!

    Thanks for choosing to share your link this week at 'My Corner of the World'!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...