lørdag 12. juni 2021

I en familj så…

leonberger peoner

Hjelper man hverandre. Jeg trengte i alle fall hjelp når jeg begynte med dette drivhusprosjektet mitt i vår. Nå har det kommet såpass langt at jeg kan høste inn ting som spirer og gror i dette drivhuset. Det er litt gøy å kunne levere salat til tilbehør til mamma og pappa som er medhjelperne til dette drivhuset. Snart kommer det tomater også forhåpentligvis.

peon leonberger

Det er Sara Madeleine "Orsakulla" som har denne bloggutfordringen hver måned. Dette er temaene som skal skrives om i JUNI. Bli med du også da vel om du finner noen interessante temaer å skrive om... Det er TrädgårdsFägring som holder oversikt over hageplaner, se mange andre sine planer for deres hager 2021 hos TrädgårdsFägring.

agurkurt

Agurkurten blomstrer etter beste evne for å skape et godt miljø for jordbærplantene, har jeg lest et sted på nettet.

jordbær

Om det er agurkurten sin skyld eller ei, jordbæra kommer mannsterke på halvparten av plantene, de andre plantene har ikke blomstret engang. Så de håper jeg på til neste år.

tomater spinat

Busktomatene har fått kart, mens de andre tomatplantene har blomster. De vokser praktisk talt for hver gang jeg er inne i huset. Snart på tide med litt gjødsel for dem tenker jeg. Spinaten er også i full spisbar størrelse. 

drue

Druetreet strekker seg også i været, snart er det stort nok til å klatre oppover midtstokken.

salat

Jeg får absolutt tynne litt mer i dag ser det ut som. Agurkplantene og squashen drukner i spinat og salat.

dill gulrot tomat

Tomat, gulrot og dillen er den siden i drivhuset som ser best ut akkurat nå, så jeg får gjøre resten rimelig bra også.

epletre

Husker du jeg nevnte at plommetreet mitt kveldet iløpet av få uker? Jeg var innom Hageland i Hønfoss igjen for å nevne det bare liksom. Så sa han at jeg bare kunne spa opp plommetreet og levere det så skulle jeg få nytt. I går etter jobb var jeg innom med oppspadd tre og jammen fikk jeg ikke bare nytt plommetre, men et epletre på kjøpet! Det må vel være service det.

epler

Det er håp om noen Sonja epler til høsten.

plommetre

Og kanskje noen Victoriaplommer.

hage

Hagen min bærer vel litt preg av at jeg har hatt litt liten avstand mellom plantene når jeg plantet de for endel år siden, så nå er det endel sammenhengende bedd som starte hver for seg.

hage

Gleder meg til sjasminen på baksiden av denne buska blir like stor som denne.

blomkarse

Til slutt får jeg vel skryte litt av selvproduserte blomkarsefrø som spirer etter beste evne i verandakassene. Tror dette blir en knallbra sommer jeg! Lag deg en god sommer, prioriter det du har lyst til og unngå energislukene i livet ditt!


* *


5 kommentarer:

  1. Så kul att din trädgård och växthus frodas! Du kommer få många tomater i år - om du bara gödslar dom. Jag har ytterst lite flytande gödsel varje gång i vattnet. 1 kryddmått till en liter vatten. Lycka till!
    KRAM/Susie

    SvarSlett
  2. Hej Lillian!
    Så bra det växer i ditt växthus. Jag har bara blommor än så länge på mina tomater. Bra att du fick ersättning för trädet, och ett extra träd. Det är att ta hand om sina kunder.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  3. Mycket mat och annat härligt på gång. Visst går det bra att odla utan växthus också, men det är betydligt roligare att kunna vinterförvara och odla året runt när man har växthus.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett
  4. För mig är det självklart att man hjälper varandra inom familjen och att man ställer upp om man har möjlighet. Men tyvärr är det inte så i alla familjer så vi kan vara glada för den sammanhållning vi har i våra.
    Härligt att det växer så bra i ditt växthus. Det var verkligen bra service när du fick ett extra träd på köpet. Det är så man behåller sina kunder och även får nya.

    SvarSlett
  5. Det växer bra i växthuset ditt och det är ett bra kvitto :) Att så lite tätare och sen gallra ut och äta upp är jättebra tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...