torsdag 17. juni 2021

I natt så drømte jeg

tyttebær

Jeg har aldri vært noe interessert i drømmetydning og heller aldri trodd noe på det egentlig, men nå som google finnes da, så skader det jo ikke å sjekke om det kan ha noen betydning i og med at de er så gjentagende.

himmel

I ungdommen drømte jeg at jeg fant folk jeg kjente døde. De lå ute og hadde alltid klokke på seg som også hadde stoppet. Det varierte hvem disse døde personene var, men innimellom så var det de samme som hadde død tidligere. Jeg var ikke redd eller lei meg husker jeg, jeg liksom bare konstaterte at nå var den personen død og jeg måtte melde fra til politiet.

Den symbolske betydningen av drømmer om død er ofte at noe som har gått tapt, vil komme til overflaten, noe som vil starte på nytt og begynne å leve igjen. Hva dette er, kan være veldig annerledes og er ofte noe som må undersøkes, avhengig av hvem eller hva det er som dør i drømmen.

duetrost

Når jeg ble voksen var det en annen drøm som stadig gikk igjen. Jeg var langt inne i en skau i et stort laftet vertshus i flere etasjer, Men det var ingen folk der som jeg så eller hørte. Men det var en person som var etter meg, som jeg gjemte meg for. Jeg så aldri denne personen, men jeg følte nærværet når jeg sneik meg rundt i huset for å komme unna. Jeg kom meg liksom aldri ut av huset, selv om jeg sneik meg forbi åpne dører ut i tett skau av lautrær uten lau.

For å se et hus i drømmen din, representerer din egen sjel og selvtillit. Bestemte rom i huset indikerer et bestemt aspekt ved psyken din. Generelt representerer loftet ditt intellekt, representerer kjelleren det ubevisste, osv. Hvis huset er tomt, så det tyder på følelser av usikkerhet.

hagenisse

De siste månedene har jeg fått en ny drøm som er stadig tilbakevendende. Jeg er på et tog i fart. Det er masse folk der og masse bagasje alle steder. Det er så fult opp at jeg aner ikke hvor toget kjører, men jeg går i midt gangen med en kjempestor bag. Sist gang jeg drømte var baggen byttet ut med en stor tursekk. Jeg leitet etter døra, for jeg visste at jeg snart skulle av dette toget. Jeg måtte finne døra før toget stanset. Jeg sitter aldri rolig i toget, jeg går alltid i midtgangen og jeg har alltid usannsynlig stor bagasje jeg må dra med meg.

Drømmer der tog forekommer på en eller annen måte er en veldig vanlig type drøm. Ofte handler disse drømmene om livets gang, og kan sees på som en måte for ens indre å vekke oppmerksomhet. noen ganger fordi ting går for raskt, eller andre ganger fordi ting går for sakte. Det som vanligvis menes i disse tilfellene, er hendelsene som skjer i livet og kan sees på som betydningsfulle, som f.eks valg av arbeid, valg av partner, valg av overnatting, og så videre. Hvis du bare kommer på et tog i en drøm, vil livet ditt snart endre seg. Og hvis du allerede er inne, så kan drømmen tas bokstavelig - du drar snart på en reise. Et stort antall vogner vil være et godt tegn - de drømmer om et godt og stabilt liv. Bagasje betyr at familie snart vil henvende seg til deg for å få hjelp.

kalver

Tja ble jeg noe klokere? Har drømmer en stor betydning i det daglige livet vårt? Er det noen grunn til å sette seg ned å fundere over nattens drømmer? Ikke når de kommer igjen natt etter natt heller?

I det antikke Hellas brukte både Platon og Aristoteles drømmetydning, og i mer moderne tid har Sigmund Freud betraktet drømmene som veien inn til det ubevisste. Men nå er storhetstiden for den klassiske drømmetydningen forbi. Vitenskapen og forskere har vendt blikket mot drømmeland. 

2 kommentarer:

  1. Jeg er imponert over hva du husker av drømmene dine. Det gjør jeg nesten aldri. Nei, hva de betyr er ikke godt å si. Mest sannsynlig ikke noe :)

    SvarSlett
  2. Jag minns aldrig vad jag drömmer numera. I vuxen ålder kanske jag har vaknat mitt i en dröm 5-10 gånger och då finns minnet kvar en liten stund. Men eftersom jag inte ägnar de drömmarna särskilt många tankar så glömmer jag snabbt bort dem. Men drömtydning är spännande. Jag vet inte om jag egentligen tror på det men det kanske finns någon sanning i vad som sägs.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...