søndag 6. juni 2021

Uka som gikk #22

solnedgang

Finnes vel ikke noe særlig bedre enn å sitte på verandaen i solnedgangen og nyte varmen som har kommet den siste uka. Det har blitt mange solnedganger, for jeg går ikke inn igjen før det er så si mørkt. Må jo nyte sommernatta, for høsten kommer tidsnok. 

Ukens tanke 

vannbad

Det er absolutt verdt å vente litt med å ta årets første bad ute. Jeg hadde årets første tur ned til elva med hundene for avkjøling på mandag, Tror nok ikke det blir noe badevann før neste uke en gang. Det er alt for mye smeltevann ennå og alt for kaldt om natta.

rosespirea

Ukens favoritt dag 
Det har vel egentlig ikke vært noen dag som har skilt seg spesielt ut denne uka. Jevnt over har det vært ei bra uke. Litt plaget av pollen fra granbuskene, men ellers har tilværelsen vært helt grei.

sommerfugllarver

Brenneslene var fulle av sommerfuglelarver når jeg slo plenen, så jeg lot de stå. De stakkars larvene må jo spise seg mette slik at de kan bli sommerfugler. Neslesommerfuglen er vanlig over hele Norge, overvintrer som voksen og er tidlig på vingene om våren. Den kan også komme frem på varme vinterdager og bringes ofte til avisenes redaksjoner som årets første sommerfugl. De brunsvarte, piggete, ca. 4 cm lange larvene lever i kolonier på nesle. Den nye generasjonen klekkes i slutten av juli.

Ukens drivhus

Plenen er klippet og snart kan jeg høste inn både spinat og salat fra drivhuset.

drivhus

Jordbæra er snart avblomstret og det har begynt å danne seg kart. Salaten vokser villig. Til og med en agurkurt har blomst. Den fikk jeg ikke til å ta bilde av for den "snudde ryggen til", men det er flere med knopper så bilde kommer nok.

drivhus

Spinaten kommer også ganske bra. Sukkerertene er snart så store at de får ta i nettingen slik at de kan klatre oppover veggen.

drivhus

Gulrota spirer i passe avstand, så der blir det ikke noe tynning. 

drivhus

Busktomaten kommer med kart, så snart kan jeg spise egne tomater også.

pizza

Det er noe eget å gå i drivhuset og hente seg spinat til å ha på hjemmelaget pizza en lørdagskveld.

Ukens irritasjon 
Nå har myggen våknet til live. Ikke bare er det mygg, den er jo så store som Herkules fly i krigen der de kommer lavtflygende og stikker på misstanken. Godt det er litt vinddrag på verandaen min om kvelden stort sett, men når det ikke er så vinlger det noen mygg innom.

trost

Når jeg trodde pollensesongen var over for min del, så starter gran og furu sin spredning også. Det er ikke mange som reagerer på dem, men jeg er en av de få uvalgte. Så nå går det vel en uke eller så til før jeg ikke nyse og har såre øyne.

Ukens arbeid 

vedhenger

Den betaltejobben er det månedsavslutning som gjelder, da er det ikke så mye slingring på det jeg gjør. Man må bli ferdig med alt innen en dato, så da er det bare å stå på til en er ferdig med det en må, så nestemann får gjort sin jobb.

rosespirea

På hjemmebane er det oppfylling av vedskjulet som er arbeidsoppgaven. I helgen har jeg kastet inn et par hengere hver dag, ellers i uka så har det stått en ferdig henger til meg når jeg har kommet hjem fra jobb. Men nå er mye gjort, så jeg slipper vedkasting neste uke. 

Ukens opptur 

pinselilje

Endelig er det pinse her også! Nå blomstrer pinseliljene med hele fire blomster i år.

* *

Badetemperaturen har kommet seg i elva denne uka.

Ukens generelle tips 



6 kommentarer:

  1. Elsker slik vakker himmel med fine farger.. <3 Vi har bada både i sjøen og i et tjern og syns vannet var deilig.. Men elver og bekker er nok en del kaldere..så da er det greit å vente litt.. Fiiine bilder her..og så deilig å plukke sitt eget "grønt"å ha på pizzaen..luksus det altså... Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    SvarSlett
  2. I love the longer daylight and love to sit and watch the sun go down too.

    We're having homemade pizza tonight, but I don't have any fresh spinach though. You're looks amazing.

    Loved the video of the pups enjoying the water and a bit of playing. Adorable.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week. Scritches to the pups. ♥

    SvarSlett
  3. Man kan aldrig får för många vackra solnedgångar så jag förstår att du gärna sitter på din altan och njuter om kvällarna.
    Oj, vad det växer i växthuset. Vilken härlig känsla det är att kunna skörda det man själv har odlat :D

    SvarSlett
  4. I Love your sunset. And all the other photos! It is nice to see how your garden is coming! And our river is also to cold and fast to let the dog go for a swim. We probably have another 2 weeks. We hope you have a marvellous week.

    SvarSlett
  5. What a gorgeous sunset! I'm glad your garden is doing so well. I can't wait for fresh veggies but that is a ways off for me.

    I'm happy you chose to share your link at 'My Corner of the World' this week!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...