fredag 4. juni 2021

Vad gör just dig lycklig?

epleblomst

 Det er Sara Madeleine "Orsakulla" som har denne bloggutfordringen hver måned. Dette er temaene som skal skrives om i JUNI. Bli med du også da vel om du finner noen interessante temaer å skrive om...

epleblomst

Ja hva skal man si til det? For meg er det en viss forskjell på lykkelig og glad. Glad der er noe man blir i øyeblikket og det holder seg liksom ikke i timer. Men lykkelig er mer en følelse som kan vare gjennom dagen på en måte. 

epletre

Så hva er det som gjør meg lykkelig? Jeg får vel lykkefølelse når jeg får ta bilder, når jeg får til å ta bra bilder som jeg er fornøyd med i etterkant. Bilder jeg kan tenke meg å forstørre så jeg kan henge de opp på veggen. Jeg blir lykkelig av å kunne ta med meg hundene på tur et sted jeg ikke har vært tidligere. Et sted som er fint så en kan kose seg. Jeg har stort sett alltid fotoapparatet tilgjengelig om jeg er hjemme eller om jeg er på tur. Plutselig dukker det opp et flott motiv og mange motiver blir borte rimelig raskt. Så skal en få mange bra bilder må man være rask og knipse i rett tid.

epleblomst

Jeg er lykkelig når jeg kan tilbringe tid sammen med noen som betyr litt ekstra for meg. Når noen har gjort en ekstra innsats for at jeg skal få en positiv opplevelse. Når noen spør om jeg vil bli med på noe de har tenkt seg som jeg også liker å gjøre. Jeg har merket mer og mer de siste årene at jeg ikke liker å gjøre ting der det er mange personer involvert. Jeg koser meg mye mer i eget selskap enn i selskap der jeg må forholde meg til mange andre.

epleblomst

Jeg blir lykkelig av å tilbringe tid sammen med mine dyr, det er sikkert derfor jeg har så mange av dem. Ferie gjør meg lykkelig, da jeg kan våkne av meg selv uten vekkeklokke. Da en kan ligge litt i senga uten å stå opp med en gang. Sitte på verandaen for å spise frokost, sitte på verandaen med ei god bok utover varme sommerkvelder. 

epleblomst

Det er egentlig ganske mye som gir meg lykkefølelse, mye av det involverer bare meg. Jeg har ikke lyst til å involvere meg med mange andre. Det er jo så mange dumme folk som har helt merkelige holdninger og standpunkt. Jeg har blitt mye lykkeligere når jeg har lært meg å kutte ut alt som irriterte meg, alle som var energisluk i livet mitt. Jeg gikk rett og slett inn for å lage meg en god dag selv, helt uavhengig i hva andre mente om den saken. 

epleblomstknupp

Jeg har hatt to samboere, tre unger som nå har flyttet ut, jeg har bare meg selv og jeg merker at nå er jeg lykkelig. Jeg har det bedre enn jeg noen gang har hatt det tidligere. Alt til sin tid, nå er det min tid, nå skal jeg ikke ta hensyn til andre enn meg selv og hva jeg vil. Nå skal jeg spørre hvorfor det? Fordi? Rett og slett for at jeg skal være bare meg resten av tiden. Jeg har gjort alt or mye av hva som vil være bra for andre ikke det beste for meg. Jeg lager meg bra dager...

epleblomst

I løpet av en dag tar man tusen vis av valg. Første valget når man våkner er om man skal stå opp eller ei. Slik fortsetter dagen. Man velger egentlig konsekvensene av de valgene en står overfor. Jeg velger det som er best for meg der og da. Konsekvensen av å ikke stå opp og dra på jobb, er at man til slutt ikke får noe lønn. Og uten lønn får man ingen penger å gjøre morsomme ting for. Ergo så velger jeg å ha vekkeklokke så jeg rekker jobben min. Når jeg først er der så velger jeg å gjøre en bra jobb, så jeg kan dra hjem når arbeidsdagen er slutt. Sånn går dagene...

epleblomst

Jeg tror du får en lykkeligere tilværelse om du ikke bare er opphengt i hva som gjør deg lykkelig. Du bør legge like stor vekt på hva du bør unngå som er energisluk i livet ditt, noe du ikke er komfortabel med. Rett og slett blås i hva andre syns, tror og mener er best for deg. Vær bevisst på livet ditt og valgene du tar gjennom dagen. Lag deg en god dag rett og slett.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att vi har ungefär samma inställning till vad lycka är och vad som gör oss lyckliga. Det krävs inte så mycket för att hitta det som ger oss lycka och vi hittar den i natur, djur, lagom många människor omkring oss, utflykter och resor och så klart våra närmaste i familjen :D Vi är lyckliga som har så lätt att hitta de lyckogivande stunderna :D

    SvarSlett
  2. Ja, det er heldigvis mye som gir oss glede og lykke. Å ta bilder er gøy ja, og dyr og mennesker i livet gjør det innholdsrikt. Jeg kjeder meg aldri, og det tar jeg som et godt tegn.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...