mandag 7. desember 2020

Juletanker #7


"D'er morosamt med jula for dessa som er små", synger Alf Prøysen. Men det er nå gøy med jul for de som er store også. Det blir ikke mer stress og styr enn man lager det til sjøl. Jeg har aldri synes jula har vært et pes, for jeg kjøper bare gaver til de jeg har lyst til å kjøpe gaver til. Jeg kjøper ikke gaver fordi jeg synes jeg må ha gaver til noen. Jeg liker å få gaver til jul, men bursdagen kan man glatt hoppe over. For feirer en ikke bursdag så blir man jo ikke eldre? Ikke sant?


Jeg husker hvor skuffet jeg var første jula jeg liksom skulle være stor. Den aller første jula jeg ikke fikk noe jeg kunne holde på med når alle pakkene var pakket opp. Den jula da det bare var slike fornuftige praktiske gaver som man trenger, når folk ikke tror at du leiker lenger. Jeg bar pakkene ned på rommet mitt og så kunne jeg bare gå opp igjen og hadde ingenting som var nytt å holde på med. Ingen ny bok jeg kunne starte å lese i. Bare nye praktiske klær som jeg såkalt "trengte". 


Når jeg spør ungene hva de ønsker seg til jul, så sier dem stort sett... kan ikke du bare finne på noe, for du har mer fantasi enn meg. Du kjøper alltid noe som er veldig bra som vi ikke skjønte at vi ønsket oss før vi fikk det. Det er litt av en tillitsærklæring, men det krever litt og litt mer for hvert år. For jeg kan ikke ordne det samme til neste år som jeg ordnet i fjor. Men jeg har nå kommet i havn med noe nytt og unikt i år også til disse barna og svigerbarn. Så får jeg se da om de finner ut at de skal ønske seg noe nytt selv til neste år, eller de er godt fornøyde med det jeg har kommet opp med.

Hver dag kommer det til å komme en dagens juleglede. Tar du utfordringen? Legg gjerne igjen en kommentar på innlegget her om hvor vellykket dette ble.

 DAGENS JULEGLEDE:

Hva er ditt beste barndomsminne om jula?


2 kommentarer:

  1. Vilket förtroende de har för dig och din förmåga att hitta "rätt" julklappar. Men dina tidigare paket har tydligen varit väldigt bra.
    Jag har massor av fina julminnen från barndomen men kan inte plocka fram något särskilt. Vi hade helt enkelt fina julfiranden :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke enkelt å skille mange gode minner.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...