mandag 14. desember 2020

Juletanker #14


Rolige førjulsdager med mye kos på både meg og de firbeinte. Når Hr Yr nevner at det både kan komme snø, men mest sannsynlig regn. Det er da jeg håper på snø, heller tung våt snø enn regnvær. Førjulstiden er blitt fylt med mange turer ute sammen med venninner med hunder. Man trenger å få litt sosial omgang og hunder trenger også å treffe på noen andre enn de de går sammen med til daglig.


Tidligere har du fått følge med på pepperkaketitt og julepyntet Hønefoss. Mørk runde i delvis duskregn på Sokna med ei annen venninne og Virre ble ikke særlig dokumentert.


Men litt leiking ble det tid til. Bella inviterer til leik til alle hundene hun møter. Det virker som hun kjenner igjen de forskjellige også når vi møter dem igjen.


På runden vår gikk vi forbi kirka. Tenk de har hogget ned alle rognebærtrærne som sto ved kirkemuren. Det er rein vandalisme. Lurer på hvilket såkalt glupt hode som syntes det var smart?


Ellers består dagene av å sjekke skauen og jordekanten. Men det var vel ikke verdens undergang om det kunne vært litt solskinn, litt oppholdsvær. Ikke minst litt julevær, litt snø, noen kuldegrader og solskinn. 


Men dette skulle vel være såkalt glad mandag, skulle det ikke det da? Har jeg ikke kommet med mange gladmeldinger i dag da? Helga var også bra skjønner du, jeg var en liten tur for å sjekke julestemningen på Hadeland Glassverk. Det er seks arbeidsdager til juleferien. Litt snø har det kommet også, ikke de store mengdene, men snø ligger det på bakken.


De siste ukene har jeg blitt litt tv-slave, se serier på Netflix og greier. Det er ikke ofte, sist gang var vel "Dead to me". Nå har det vært The good doctor og Timeless. Det startet med at jeg fant ei litt trå bok å lese, så den tar det litt tid med for å si det sånn. Litt rart det der. Noen bøker kan en lese ut i løpet av en dag eller to. Mens andre bøker kan en bruke flere uker på å komme seg gjennom. Jeg er glad for at jeg har mange uleste bøker som ligger å venter i jula. 
 

På fredag ble det en runde med hundene om hengebrua igjen. Det snødde og var riktig trivelig å gå med hundene i mørket. Jeg har alltid koset meg på tur i mørket. Da møter en ikke så mange og en får ryddet tankene og lagt noen planer, skrinlagt problemer og startet på ny frisk før em kommer hjem. Så kan jeg legge meg i badekaret og kose meg før det er på tide å finne senga. 


Jeg er glad jeg har funnet løsningen og hever meg over problemer. Nå er det bare å nyte ting som de er, vente på skjebnen ordner opp og gir meg noe som jeg fortjener. Jeg har en liten tro på Karma isteden for Murphy...


Gleder meg til ny uke, gleder du deg til mer julestemning og julegleder utover uka?



8 kommentarer:

  1. Fine julebilder!
    Tåke er trolsk, men en har jo lov til å savne sola ☺️

    SvarSlett
  2. Väldigt fina bilder som vanligt :D Det ser ut som om du har ganska mycket snö hos dig och jag hoppas att allt inte smälter bort när det blir töväder. Här blir det snö några dagar i veckan och senare ska det bli varmare igen. Inte kul alls.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det holder seg, enn så lenge. Men med regnvær så er det mest slush nå.

      Slett
  3. A wonderful Christmas Post, thank you for sharing.
    Stay healthy and well.

    Happy MosaicMonday

    SvarSlett
  4. Her var det julestemning! Ja, hunder har også stor glede av å sosialisere med likesinnede. Her er det bare bittelitt snøflekker igjen. Resten har regnet solid bort, men i morgen er det meldt frost igjen.

    SvarSlett
  5. What fun photos! Your 'models' seem to like the snow. The church is a great image. Sad that it was vandalized--but it could have been worse.

    I appreciate your link at 'My Corner of the World' this week! Thanks for joining us!

    SvarSlett
  6. It certainly looks like Christmas there with all your snowy dog pictures. Being in nature has a way of clearing one's head and calming one's life. I love Christmas dearly, and it looks like you do also. Have a wonderful holiday and take care.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...