onsdag 1. januar 2020

Gemsweekly #1 Stuka


Susanne har dratt igang nok et utfordringsår, men jeg kjenner jeg sliter litt med årets første ord som er STUKA. Men jeg strakte meg ut i den store Googleverden og fikk et treff på norsk. Tatt i betraktning ordet jeg fikk treff på, ikke lot seg gjøre å ta eget bilde som skulle passe, velger jeg litt belæring isteden. Kanskje det blir det enkleste tilnærmingen i 2020?


Junkers Ju 87, mest kjent som Stuka, var et tysk toseters propelldrevet stupbomber som ble brukt under andre verdenskrig. Utviklingen av Ju 87 ble påbegynt i 1934, og det fløy første gang 17. september 1935. Det ble levert det tyske flyvåpenet fra 1937, men allerede fra desember 1936 var Ju 87 blitt sendt til Spania for evaluering under stridsforhold i den pågående spanske borgerkrigen.

Under andre verdenskrig gjorde Ju 87 Stuka en viktig innsats under tyskernes angrep på Polen og under fremrykkingen på vestfronten. Flytypen hadde også en psykologisk effekt som ble forsterket ved at det fikk påmontert sirener som ble igangsatt når flyet gikk i stup for å bombe.

Uten særlig motstand fra jagerfly hadde Ju 87 Stuka hatt stor suksess, men under slaget om Storbritannia i 1940 viste Ju 87 seg fort å være svært sårbart og led store tap. Det ble avhengig av jagerflyeskorte, og fra oktober 1943 bestemte det tyske flyvåpenet at det ikke lenger skulle brukes i rollen som stupbomber. På det tidspunktet var Ju 87 allerede i bruk som angrepsfly, mange utrustet med to 37-millimeter kanoner under vingene, en rolle som det viste seg effektivt i under slaget om Kursk i 1943.I alt ble over 5700 Ju 87 Stuka produsert, og flytypen var i bruk helt til slutten av andre verdenskrig.

Varianten Ju 87B-2 var utstyrt med en Junkers Jumo 211 tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1000 hestekrefter. Det var utrustet med tre 7,9-millimeter mitraljøser, og bar normalt en bombe på enten 250 kilogram eller 500 kilogram på en slynge under skroget. I tillegg kunne det bære fire bomber på 50 kilogram hver under vingene.

Vingespenn: 13,80 meter
Lengde: 11,10 meter
Maksimal startvekt: 4250 kilogram
Toppfart: 383 kilometer i timen
Rekkevidde: 800 kilometer

13 kommentarer:

  1. Hahaha! Gud sååååå smarta du och jag är! Jag tolkade temat precis som du, och det lär vi nog vara ensamma om... tror jag. Google är fantastiskt eller hur!
    God fortsättning!

    SvarSlett
  2. Bevinget tolkning, fint stuk på det!

    SvarSlett
  3. Tänk att ni är två som kom på det!
    Gott nytt år!

    SvarSlett
  4. Åhhhhh så bra!! Du är nog ensam om den tolkningen, underbart!

    SvarSlett
  5. Kul och smart tolkning av temat och här lärde jag mig en massa nytt.

    SvarSlett
  6. Fiffigt! God fortsättning på det nya året!

    SvarSlett
  7. Ja flygplan känner jag till
    Vår son byggde byggsatser med flyg och nu ett av våra barnbarn

    SvarSlett
  8. Hittade den tolkningen när jag googlade runt. Vi är många som lärt oss nytt nu. God fortsättning på det nya året!

    SvarSlett
  9. Helt underbar tolkning, och Tack för allt vi lär oss hade ingen aning om det här så TACK
    KRAM

    SvarSlett
  10. Log när jag såg din tolkning för även BP hade tagit sig en titt hos Fru Google och hamnat på detta flygplan hon också. Tänk så bra att det finns hjälp att få. Snyggt jobbat!Och vi andra lär oss också.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  11. Ja, det var iallefall en annerledes tolkning. Kult.

    SvarSlett
  12. Heisann, nei, det var ikke lett for oss norske denne uka. Det jeg oppdaga var at vi har samme ord på norsk, men hvem bruker det? Godt jobba ;:OD)

    SvarSlett
  13. En till som kom på den här fyndiga tolkningen, här fick man lite bakgrundsfakta också, kul.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...