mandag 13. januar 2020

Glad mandag - Drømmer og mål


Jentene er klare for en skautur etter jobb. Det er godt nå om dagen da er det faktisk litt dagslys om jeg stuper ut på tur før jeg lager middag. Og det fine er at det blir bare lysere og lysere for hver time framover.


Det beste jeg veit er å tusle rundt med fotoapparatet, forevige hverdags glimt fra turer og andre utflukter. Etterhvert så blir en litt bevisst på detaljer og en tar bilde av detaljene og ikke av hele bildet på en måte. Jeg er også litt fasinert av månen og har et utallig antall bilder av månen i alle størrelser og alle steder på himmelen. 


Det optimale bildet jeg kunne tenke meg er av fullmånen som kommer opp eller går ned i åpent hav. Sol opp og nedganger er så vanlige, de er ikke så vanskelige å fange. Du trenger bare klarvær, men med månen så har du ikke mange dagene hver måned som den er full. Da kreves det straks mer planlegging å få til. Kanskje jeg skulle ta meg en tur til Danmark eller med Kiel ferga en dag med fullmåne for å prøve å få til et bilde.


Disse tre bildene ovenfor er tatt fra samme stedet, på samme tid og er total forskjellige. Det er bare små detaljer stort sett som skiller et bra bilde fra et knall bra bilde. Men jo mer bilder du tar, jo mer kresen blir du på om du blir fornøyd med bildene. Det er liksom så lite som skal til for å gjøre en liten endring. Utstyret har ikke så veldig mye å si, men dropp mobilen kjøp et enkelt speilrefleks til å begynne med. Legg litt penger i linsa isteden for apparatet for kvalitetens skyld. En digital zoom gir dårligere bilder enn optisk zoom.


Når en skal ta bilde av dyr eller unger for den saks skyld så er ikke en mobil rask nok til å fange akkurat det øyeblikket. Der er ikke et kompaktkamera raskt nok heller. Og du skal alltid ta et bilde eller to ekstra når du har tenkt å gi deg. Det er veldig sjelden du får noe blinkskudd ved første knips, uansett hva du skal ta bilde av. Vær litt kritisk, forevige det ultimate øyeblikk og ikke bare et bilde for å ha bilde fra det stedet for å dokumentere at du har vært der.


Jeg tenker stadig på det den munken sa på tv om at det ikke er noen mening med livet. Livet er en opplevelse som skal nytes. Her om dagen gikk det opp for meg at jeg for første gang i mitt liv står i den posisjonen å gjøre akkurat som jeg vil. Jeg er fri og frank, jeg har store unger, jeg har hus, bil og jobb. Jeg har aldri vært så fri tidligere. Jeg var akkurat ferdig på skolen da jeg fikk min første samboer og brått kom det en baby. Jeg har jobbet og fått to babyer til, så jeg har alltid hatt noen å måtte ta hensyn til, står til ansvar for. Nå er yngstemann vel 17 år og er her bare halvparten av tiden. Nå skal jeg ha OPPLEVELSEN som mitt liv er!


Jeg kommer aldri til å bli vill og gal, det er liksom ikke sånn jeg er. Men jeg skal nyte og ikke tenke meg om så fryktelig mange ganger lenger. Jeg har aldri hørt så mye på alle andre, så det blir nok ikke noe mer med tiden. Men jeg skal kanskje bli litt mer impulsiv, jeg følger magefølelsen når jeg gjør noe, det kommer jeg også til å fortsette med. Men jeg skal ikke være så ansvarsbevisst på en måte, jeg skal gjøre ting jeg har lyst til uten å vurdere om det er veldig lurt. 


Snart er halve livet gått, så er det min tur!


6 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig så väl i dina tankar om att vara fri. Jag har länge känt precis så. Det är inte självvalt men nu när det är så måste man ta tillvara möjligheterna och njuta av att göra precis det man själv vill :D
    Jag ser fram mot att få se fullmånen som lyser i havet. Hoppas att det blir klart väder när det blir dags :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst for månebildet. Man kan jo ikke bare prate om ting, så jeg får se om jeg får en sjanse de kommende årene. Ikke sikkert det klaffer i 2020.

      Slett
  2. Hei, har du lest diktet Hvis jeg skulle leve livet om igjen.?... jeg har det hengende foran meg på arbeidsplassen - og jeg tror jeg har det på bloggen også! Joda, her er det https://viltogvakkert.blogspot.com/2013/05/hvis-jeg.html Tanker fra en dame med laaaang livserfaring. Ja, takk sier jeg til tilbudet om å få tigerbildet ;:OD) Krediterer deg som fotograf. Og jeg har et digitalt speilreflekskamera, men det er så tungt å dra på til enhver tid, så øyeblikksbildene mine får mobilen stå for ! Du er ikke snau når du vil med Danmarksferga for å få det perfekte bilde av månen. Stå på! Lykke til ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har laget linken til tigeren i bloggen din, så kan du bare lagre det og bruke. Spørs om jeg har tatt meg litt vann over hodet med det månebildet, men jeg sa ikke at det måtte være i 2020 :D

      Slett
  3. Vilket fint inlägg du gjort <3 och tack för alla tips om fotografering. Jag går sällan ut utan kameran (dock ingen systemkamera mer en hybrid) och ofta tar jag seriefoton, speciellt när det gäller djur! Men en systemkamera är förstås oslagbar :)
    Visst är det härligt att känna sig fri!!!???? Underbart <3
    Ha en fin måndag nu <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er bare øvelse som skal til for å bli bedre. Godt det har blitt digitalt, så det ikke koster så mange penger å ta bilder lenger.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...