lørdag 11. juli 2020

Det er kaldt


Dagen gryr og mørket må gi seg.
Sakte kommer kulden krypende.
Kulden blir forsterket av kulden i hjertet.
Den kulden som ikke vil slippe taket.
Hver kveld, hver natt, hver dag...
Alltid er det kaldt.
Hjertet frosset til is, en gang for lenge siden.


Akkurat nå
Er det første dagen i sommerferien min. Jeg vil ha fint turvær i to uker framover. Jeg vil kose meg i to uker framover. Jeg vil ha det akkurat som jeg har lyst til i to uker nå. Er litt greit å være egoistisk to uker framover, ingen vekkeklokke, ingen som sier at nå må du... Nå ja nå må du er det vel ingen som sier til meg som kommer noen vei med det. For er det noe jeg MÅ, som andre sier at jeg må. Nei da er det vel 99% sikkert at jeg ikke må akkurat det nei. Iallefall ikke da de sier at jeg må det. Nei nå er det ferie og det eneste som gjelder da er... jeg vil!


Ukens tanke
«Vi trente hardt, men hver gang vi begynte å få fram grupper som fungerte, skulle vi omorganiseres. Jeg lærte senere i livet at vi har en tendens til å møte enhver ny situasjon med en omorganisering, og dessuten hvilken fantastisk metode dette er til å skape en illusjon av fremskritt, mens det som egentlig oppnås er kaos, ineffektivitet og demoralisering» Gaius Petronius


Ikke ofte det er perlemorskyer i juli.

Ukens favorittdag


Må være fredag etter klokka 1430, da slo ferien til og feriefølelsen skal lades opp utover i uka. Eller fredag morgen da Merethe bekreftet at hun hadde fått garnpakka jeg hadde bestilt til henne. Eller kveldskosen på verandaen fredag kveld med vaniljeis, jordbær og blåbær med en neve peanøtter på toppen.


Ukens irritasjon
Jeg fikk sms fra Danske Bank på mandag om at noen hadde brukt kortet for å betale 824 dollar til et kinesisk navn, så det var midlertidig sperret til jeg ringte dem. Jeg lot dem sperre det helt og får nytt kort tilsendt i posten. Håper jeg får det før jeg tar ferie, ellers må jeg dra på sykkelferie og telt. Spise bær i naturen og drikke i bekker. Neida, fult så ille er det ikke, godt en har noen kroner på kontoen. Men jeg pleier å fylle bensin på kreditkortet slik at jeg får rabatter. Bensin er jammen dyr nok som den er om en ikke skal betale mer enn nødvendig også.


Ukens opptur
Må vel passe meg litt for å kalle vasking opptur, men det er godt når en er ferdig i det minste. På tirsdag vasket jeg alle hundene, hunderommet og startet med å vaske hundetepper for å henge de ut til tørk etterpå. Siden det regnet så fikk noen av dem litt ekstra skylling. På onsdag vasket jeg kjøleskapet og frøys av fryseren som hører til. Kastet litt dårlig mat som hadde gått ut på dato for en god stund siden. Da var det bare å handle og fylle opp igjen på torsdag etter jobb.


Ukens nedtur
Litt trist at jeg har tent i vedovnen tre ganger i juli. Det er da juli og det er noe som kalles sommer på kalenderen. Trist at det skal komme ei regnskur eller sju hver dag, frister ikke å legge i vei opp i fjellet da nei.


Neste ukes mål
Rett og slett ingen verdens ting, da har jeg ferie og målet er å sove til jeg våkner, lange varme kvelder på verandaen og bare kose meg! Håper på mange turer på fjellet så jeg virkelig får ladet opp til jeg skal på jobb igjen.


Ukens anbefaling
Det må være å nyte verandalivet, godis, brus, is og alt annet som bare kan nytes. Her blir det to uker nytelse!


Ukens generelle tips
Kjøp en blomst, eller gi noen du setter pris på, litt oppmerksomhet. Plutselig er de borte...


Så er det vel bare å nyte ferien da, så får jeg se hvor mye oppdatering det blir gjennom de ukene.
















2 kommentarer:

  1. Någon semester - eller hemester, som det heter numera - det har jag inte i år. Vi är ju pensionärer så vi är ju lediga jämt, dessutom så har vi bokat av den årliga fastlandsveckan när vi skulle bott i Skåne i ett hus på Hallandsåsen. Istället blev det som sagt en sommar hemma - vilket var tur eftersom jag är nyopererad. Så vi hade inte kunnat åka ändå. Det blev alltså precis som jag brukar säga; "Inget ont som inte har nåt gott med sig!"
    TREVLIG HELG/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Sommer hjemme skal man ikke kimse av, blir nok ikke annet enn dagsturer på meg heller. Jeg hater mange folk som står i kø uansett hva man skal foreta seg. Nei best å gjøre slike ting når det ikke er så mange andre som gjør det.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...