tirsdag 20. juli 2021

Tower of

 

Hva gjør deg sterk? 
Mat og prestasjoner henger nøye sammen. Hvis du spiser riktig, orker du mye mer - og oppnår bedre prestasjoner. Kaffe inneholder koffein og har en oppkvikkende effekt, som mange av oss tyr til når vi skal klare tankene. Samme oppkvikkende effekt har kaffe på kroppe når du trenger energi før trening. Trenger du energi til treningen? Da er banan et godt valg. Banan inneholder stivelse, som spaltes til sukker og naturlig fruktsukker. Sukker er en karbohydrat som raskt går i blodet og gir deg bensin på tanken. Samtidig belaster banan fordøyelsessystemet svært lite. Rødbeter øker oksygenopptaket - og utnyttelsen av oksygenet, som forbedrer prestasjonsevnen under krevende kondisjonstrening. Rød paprika er perfekt som mat etter trening fordi den inneholder C-vitaminer som er din beste venn når du trener flittig. C-vitaminer er viktig for de kollagene fibrene som gjør ledd og sener sterke. Makrell er perfekt mat etter trening fordi den inneholder omega-3-fettsyrer som kan lindre en øm og støl kropp. Når vi trener, tømmer vi musklene for karbohydrater. Quinoa er bra mat etter trening fordi den inneholder den type karbohydrater du trenger da.

blomkarse


Hvem gjør deg sterk? 
Motgang gjør deg sterk. Den dårlige nyheten er at det kommer grå dager. Den gode nyheten er at du kan komme styrket ut. Livet byr på utfordringer for de fleste av oss. Noen av dem av alvorlig karakter. Du kan bli skilt mot din vilje eller miste jobb og venner. Du kan bli syk eller pårørende. Du kan havne i en ulykke eller oppleve økonomisk ruin. Du kan føle at du mislykkes, blir forbigått eller ikke blir sett. Listen er lang og det mangler sikkert flere ting. Faktum er at de fleste av disse punktene kan skape indre stress. Små og store kriser kan naturlig nok føre til sterke følelser, men sterke følelser fører sjelden til rasjonelle tanker. Man kan bli sær og vanskelig, lunefull, stygg med andre og akkurat så selvsentrert som man føler for. Det er mye aggresjon i offerrollen og den kan leves ut i det mest ekstreme. Overfor seg selv seg selv og andre kan man rettferdiggjøre det med sin egen belastende situasjon. Hevntanker er vanlig.

blomkarse


Hvorfor føler du deg sterk? 
Noen har visstnok målt at vi tenker et sted mellom 10.000 og 50.000 tanker hver dag, litt avhengig av hvor tenkende vi er. De tankene skaper vår indre verden og er koblet sammen med våre følelser. Hvis de fleste gjør deg godt, så er du på sporet. Bevisste valg over tid kan gjøre gull av tunge stunder. Den tyske filosofen Nietzsche sa følgende: Det som ikke ødelegger meg, gjør meg sterkere. I dag viser forskning at du kan innse hvor sterk du faktisk er og lære deg hvordan du skal takle nye utfordringer når du mestrer motgang. For noen kan det bety å endre identitet eller bygge nærere forhold til andre. For andre kan det innebære å forandre syn på det som har virket viktig i livet. De fleste får større tiltro til egne evner. De vil også kunne oppdage hvem som er ekte venner når de legger større vekt på mellommenneskelig relasjoner. Det vil i så fall gjøre de lykkeligere, sier forskningen.

blomkarse


Hvilken tiltak kan du gjøre for å føle deg sterkere?

vannlilje


1 kommentar:

  1. Jag tänker inte så mycket på vad som är nyttigt eller påverkar mig positivt på olika sätt. Jag äter det jag vill ha och tack vare att jag lämnar diverse prover var tredje månad så vet jag att värdena är som de ska. En förmån att inte behöva fundera så mycket :D

    SvarSlett

Legg igjen en liten hilsen, det hadde vært hyggelig...