torsdag 15. oktober 2020

15. Det här visste du inte om mig…


Joharis vindu
På 1950-tallet utviklet to amerikanske psykologer ved navn Joseph Luft og Harrington Ingham en kommunikasjonsmodell de kalte Johari-vinduet (“Jo” for Joseph, og “hari” for Harrington). Denne består av fire “vindusruter” som representerer ulike sider av oss idet vi kommuniserer med andre, og størrelsen på hver rute i forhold til de andre rutene i en gitt kommunikasjonssituasjon vil påvirke hvordan og hvor godt kommunikasjonen foregår.

Modellen brukes til å bevisstgjøre seg selv på hvordan man oppfører seg i samvær med andre, og for å øke selvinnsikten og optimalisere samarbeid med andre. De fire kategoriene inndeles slik:

A) er det offisielle deg, den siden du viser andre, og den siden du ønsker å vise andre

B) er den hemmelige deg, sidene ved din personlighet du er bevisst, men som du ikke viser andre

C) er de sidene ved din personlighet som andre folk ser, men som du selv ikke er bevisst

D) er dine ubevisste sider, som er ukjente både for deg selv og andre rundt deg

Og det er vel et hint om at du ikke får vite noe stort og revolusjonerende om meg i dette innlegget heller...

Jeg er med på den svenske bloggutmaningen til Orsakullan som jeg også var med på i juli. Høsten er en flott tid, men kan også bli lang når kveldene er blitt mye lengre på kort tid. Her ser du mine bidrag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...