søndag 18. oktober 2020

Omgitt av døden


De siste ukene har jeg sett flere døde dyr enn jeg har gjort de siste årene tilsammen. Det startet med død elg i elgjakta, så var det en grevling som hadde blitt påkjørt rett uti veien her mot Veme. I går og i dag hadde jeg tilsyn med både hunder og sauer på Veme. Etter å ha gikk værene mat så kikket jeg til de andre sauene som ikke var blitt sendt til slakt. Da fant jeg jammen en dau sau i ene bingen. Er det da jeg skal være glad for at det er firbeinte og ikke folk som dør rundt meg?


Shiba, Zett, Pink og Foss skulle bare få mat. Det ble ikke det, for når jeg slapp de ut verandadøra så ble de stående på verandaen og titte inn døra igjen. Det der blir det ikke mye tissing av til kvelds tenkte jeg på fredag kveld. Så da var jeg i bilen og fant bånd jeg pleier å ha på mine når alle skal gå samlet på tur. En runde rundt ved kirka på et kvarters tid, foring og god natt. På lørdag morgen ble det lufting i hagen mens jeg laget til frokosten. Men de satt bare på verandaen og tittet inn døra. Mulig de pleier å få mat før de blir luftet til vanlig, men jeg tok dem nå med på en tur når jeg hadde foret dem. Da hastet det ikke for bondefolket å komme seg hjem til dyra. 


Jeg begynner å få en liten samling i vindusposten min på jobb også. Tre takkekort og et krus. Det er veldig hyggelig å bli satt pris på.


Så er det bare igjen å ønske en god søndags kveld og håpe på en begivenhetsrik uke som kommer. 


1 kommentar:

  1. Den ser så fridfull ut den lilla grävlingen. Som om den bara sover. Visst är det bra att det inte är människor omkring dig som dör men visst blir man berörd även när djur dör. Och särskilt när det sker genom olyckor eller sjukdomar. Jakt accepterar jag men du vet ju att jag är vegan och helst inte själv vill se eller höra om det. Men jag har ingen åsikt om hur andra tänker i det avseendet.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...